Startskottet för 150 dagar med skidåkning

Tidigt på fredagsmorgonen stod förväntansfulla skidåkare i kö för att ta sina första svängar i Sälen, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Senaste tidens vinterkyla i fjällen har skapat ett vackert vinterlandskap. Nästa fredag 7 december öppnar även VM-orten Åre. Skidsäsongen är lång och avslutas i början av maj.

- Nu är vi igång och ser framemot 150 dagar med skidåkning, spännande event och mycket skidglädje. Vi kickstartar med skidtestarhelg i Vemdalen och Hemsedal och nästa helg blir det skidtestarhelg i Sälen, säger Linda Morell PR-chef på SkiStar.

Med Åres öppning den 7 december är nu SkiStars alla skandinaviska skidorter öppna för vintersäsongen. Åre och Trysils skidtestarhelger går av stapeln 13-16 december. I österrikiska St. Johann är snöproduktionen i full gång.

Nytt på SkiStars skidorter:

• SkiStar Sälen: Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift öppnar i Hundfjället 14 december. Hundfjället får även nya nedfarter, en SkiStar Fun Ride och utökade snösystem. Flertalet nya boenden byggs och till våren byggstart för SkiStar Lodge Hundfjället.
  • SkiStar Åre: Den 4-17 februari 2019 står Åre för tredje gången värd till FIS Alpine World Ski Championships, världens näst största vintersportevenemang efter OS. SkiStar är officiell titelsponsor för mästerskapet som blir ett evenemang med en kombination av spännande tävlingar och upplevelser.
  • SkiStar Vemdalen: Flera nya boenden och fokus på barn- och familjeupplevelser med bl.a. fler Valleshower, nytt barnområde med rullband i Storhogna.
  • SkiStar Trysil: Fortsätter att utveckla det populära Skihytta-området med ny barnlift, två nya barnbackar med roliga Valle-element och nytt snösystem
  • SkiStar Hemsedal: Förra säsongens stora succé SkiStar Fun Ride utvecklas med nya element och ljud, även barnområdet utvecklas med ny barnlift och nya barnbackar.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Presskontakt +46 10 810 96 26