Marie Brolin-Tani presenterar sitt sista år som konstnärlig ledare för Skånes Dansteater

"Välkomna till en ny spännande danssäsong på Skånes Dansteater. Vi gläder oss över en mustig danshöst: nypremiär på publiksuccén Spirit av tre kvinnliga koreografer ackompanjerade av musiker från Malmö Operaorkester, öppna repetitioner och en unik Sverigepremiär på Pers Planet, av den svenske nu bortgångne koreografen Per Jonsson. Lägg också märke till höstens gästspel HOT 12-24 – en föreställning om hedersmord i förbindelse med det pågående mångkulturåret. Till vårens höjdpunkter kan nämnas januari månads lunchdans, turné runt om i Skåne med Pers Planet och sist men inte minst - vårens dansupplevelse på Storan. Se verk av stjärnkoreograferna Angelin Preljocaj (Frankrike) och Rui Horta (Portugal) dansas av hela Skånes Dansteaters ensemble av internationella toppdansare." Marie Brolin-Tanis kommentar till att hon nästa sommar inte kommer att förlänga sitt kontrakt som konstnärlig ledare och VD för Skånes Dansteater: "Efter moget övervägande under sommaruppehållet har jag beslutat mig för att inte förlänga mitt kontrakt när det går ut den 30 juni 2007. Jag har under senaste tiden fått många spännande erbjudanden från Sverige, Danmark och andra delar av världen. De är alla i spännande sammanhang och av en konstnärlig tyngd och djup som kräver fulltidsengagemang av mig som koreograf och dansare. Det rör sig alltså inte om tjänster som chef utan arbeten som konstnär. Det är därför jag fattat beslutet att lämna teatern då kontraktet löper ut. Jag hyser stor kärlek till Skånes Dansteater och dess fantastiska medarbetare, dansare, tekniker såväl som administratörer. Jag har under mina sex år som chef och konstnärlig ledare nått mycket längre än jag drömt om. Det kommande spelåret ser också ut att bli ett av de mest spännande jag arbetat med. Verk av stjärnkoreografer som Angelin Preljocaj, Rui Hortha och inte minst den dessvärre avlidne svensken Per Jonson gör att jag ser fram emot denna min sista säsong på teatern med stor förväntan." Malmö d.2006.08.21 Marie Brolin-Tani VD och Konstnärlig ledare Styrelseordförande Anna Brandonés kommentar som representant för Skånes Dansteaters styrelse: "Styrelsen, som tagit emot VD Marie Brolin-Tanis väntande besked att inte förlänga sitt kontrakt från den 1 juli 2007, kommer vid sitt sammanträde nästa vecka att besluta om rekrytering av en ny VD för Skånes Dansteater. Vi har stor respekt för Marie Brolin-Tanis önskan att skapa sina egna förutsättningar för att i större utsträckning kunna arbeta som konstnär. Hennes snart sexåriga chefskap har varit osedvanligt framgångsrikt och styrelsen har mycket uppskattat hennes chefskap. Vi, liksom alla dansintresserade i Skåne, ser fram emot hennes avslutande spelår med en repertoar 06/07 fyllt av intressanta föreställningar och spännande projekt." Liselotte Lindahl Pressansvarig Skånes Dansteater Box 17700 200 10 Malmö 040-20 84 42 0706 96 58 09 liselotte.lindahl@skanesdansteater.se www.skanesdansteater.se