Så smakar riktigt smör – gammalt hantverk bakom ny produkt

Skånemejeriers GourmetSmör tillverkas av färsk skånsk ekologisk grädde på det lilla ekologiska gårdsmejeriet Öllingegård på Själland i Danmark. Smöret tillverkas i en gammaldags liten smörkärna, där smöret hanteras ytterst skonsamt och syras i hela två dygn. GourmetSmör tillverkas på samma sätt som det Öllingegårds eget smör, som 2007 korades till bästa ekologiska smör av den danska tidskriften Smag & Behag. Flera erkända och professionella kockar har provat GourmetSmör inför lanseringen på den svenska marknaden. I riktigt smör finns över hundra olika naturliga smakämnen. Vid uppvärmning bildas ännu fler aromer. När fettkristallerna i smör smälter, vilket sker vid 35 grader, frigörs alla smakämnen i munnen. Välkomna till Skånemejeriers monter för att smaka! För ytterligare information kontakta: Produktchef matlagningsprodukter Marie Ysberg, marie.ysberg@skanemejerier.se, 040 – 31 39 04. Informationschef Annika Mohlin, annika.mohlin@skanemejerier.se, 040 – 31 39 74. Skånemejerier är det nära livsmedelsföretaget som producerar och säljer god och hälsosam mat. Mjölken är den största råvaran. Skånemejerier har sitt huvudkontor i Malmö och ägs av 750 medlemmar varav 657 är aktiva mjölkleverantörer. Skånemejerier omsätter 2,8 miljarder SEK och har 570 anställda. Basen är Skåne med hemmamarknad Norden. GastroNord är en fackmässa för yrkesfolk inom hotell, restaurang och storkök. Matlagningsintresserade konsumenter är välkomna till Det Goda Köket i november 2008.