Nyttan med sociala medier

Tänk att vi nu äntligen är igång på Sigtunahöjden igen efter ett helt galet byggår efter den ödesdigra branden som drabbade oss en kall vinterkväll 9 januari 2013. Men idag tänkte jag inte skriva så mycket om själva bygget och allt som hänt utan reflektera över nyttan med sociala medier.

Att kommunicera via sociala medier passar särskilt bra för vår bransch som bygger på relationer, goda rekommendationer och gott rykte. Jag fick verkligen en spark där bak att komma igång och kommunicera via sociala medier tack vare, - inte på grund av branden.

Jag fick en ventil och en öppen kommunikationskanal att kunna berätta om vad som händer och vad som hänt oss under 2013 utan att behöva bli redigerad. Allt handlar om kommunikation. Och att man vågar visa sig vara sårbar. Våga berätta om osäkerhet och saker man inte har koll på. Jag är inte ett proffs på  kommunikation, jag är ingen mästare på sociala medier, jag var helt klart en nybörjare – men jag är nyfiken. Jag vill lära mig mer, jag tycker att det är läskigt och jag har många gånger ingen aning om hur eller vart det kommer att ta mig. Ibland blir det fel men ibland blir det rätt! Det jag har lärt mig efter branden på Sigtunahöjden är att kommunicera sårbarhet och ödmjukhet inför det okända är helt ok. Det är ok att visa på det fula, visa det grymma och faktiskt ibland be om hänsyn när man inte kan och vet.

Allt detta har lyft Sigtunahöjdens facebook sida till att idag ha nästan 1200 personer som gillar vår sida. Det är helt otroligt vilken kraft det finns i att glänta på dörren till det okända. Som i sin tur leder till ännu mer kommunikation via LinkedIn, Twitter, Instagram och Google+.

För att man lätt ska kunna följa oss vad vi gör i Social Media har vi har samlat våra sociala kanaler på en sida Sigtunahöjden i Sociala medier.

Om man inte kan är det också helt ok att ta hjälp, det gör jag – av många människor och en viktig person är Therese Göterheim som arbetar med digital marknadsföring åt Sigtuna Meetings. Det hjälper många av oss och öppnar dörrar som annars är väldigt stängda.

– Öppna dörren och våga kliva in i det okända!
Varmt välkommen till Sigtunahöjden – Back in business november 2013.