Sigma och HCL Technologies har tecknat överenskommelse om strategiskt partnerskapPartnerskapet bygger på en gemensam vision om innovativ outsourcing

Sigma ochHCL Technologies  har undertecknat en överenskommelse om ett partnerskap gällande outsourcing. Syftet är att erbjuda en ny innovativ form av IT-outsourcing. Sigma & HCL har redan inlett en dialog med ett flertal kunder på den svenska marknaden. Målet för det planerade partnerskapet är att skapa ett samägt företag som skall anställa medarbetare lokalt och levera till svenska kunder globalt. Företaget kommer att ha svensk ledning och ska ingå i Sigma koncernen.

Sigma har lokal styrka, stor kundförståelse och internationell erfarenhet medan HCL Technologies har en unik organisationskultur, den kapacitet som krävs och en ingående förståelse för den lokala svenska marknadens behov med ett globalt servicekoncept. Denna unika kombination skapar möjligheter för nya kostnadseffektiva lösningar som klarar utmaningarna inom dagens IT-outsourcing i Sverige. Marknaden kräver flexibilitet, kortare ledtider, samt tillgång till global leveranskapacitet fast med ökad lokal anpassning.

Partnerskapets syfte är också att utveckla medarbetarna med kompetenser för ett nytt globalt arbetsssätt. Partnerskapet bygger på en kombination av HCL:s innovativa ledarskapsfilosofi "Employee First" med Sigmas lösningskoncept "SMART".

– Sigma och HCL Technologies har samma entreprenörsanda och kunskap kring globala leveransmöjligheter, säger Håkan Karlsson, Sigmas VD. Genom att kombinera våra unika kompetensområden – Sigmas goda rykte hos lokala kunder samt vår etablerade internationella  leveransförmåga med HCL Technologies innovativa organisationskultur och globala räckvidd – kommer detta  partnerskap att bidra till nya smarta outsourcinglösningar.

– Vårt partnerskap med Sigma skapar ett helt nytt sätt att närma sig marknaden i regionen, säger Liselotte Engstam, chef för HCL i Norden. Vi kommer att skapa ett kraftfullt leveranskoncept i samarbete med Sigma med ett brett utbud av tjänster baserat på våra gemensamma värden och unika kompetenser.

För mer information vänligen kontakta:

Håkan Karlsson, VD, Sigma AB
Telefon +46 (703) 79 20 00
E-post hakan.karlsson@sigma.se

Liselotte Hägertz Engstam, chef för HCL Technologies i Norden
Telefon +46 (768) 09 29 50
E-post liselottee@hcl.com

Informationen är sådan som Sigma AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 maj 2011.

Om HCL Technologies

HCL Technologies är en ledande global leverantör av IT-tjänster som arbetar med kunder inom områden som påverkar och omdefinierar kärnan i deras verksamheter. Sedan man tog steget ut på världsmarknaden efter börsintroduktionen 1999, har HCL inriktat sig på "transformational outsourcing", med fokus på innovation och värdeskapande. Företaget erbjuder ett samlat utbud av tjänster, bl.a. programvarubaserade IT-lösningar, infrastrukturmanagement på distans, teknik- och FoU-tjänster samt outsourcing av administrativa tjänster. HCL drar nytta av sin stora globala närvaro med nätverk och kontor i 26 länder för att erbjuda kompletta, heltäckande tjänster inom nyckelområden av kundernas verksamheter, bl.a. finansiella tjänster, produktion, kundservice, kommunal service och hälsovård. HCL är stolta över filosofin "Employee First" som motiverar våra 73 420 medarbetare att skapa verkligt mervärde för kunderna. HCL Technologies intäkter tillsammans med dotterbolagen uppgick till 3,3 miljarder dollar den 31 mars 2011 (på årlig basis). För mer information var god kontakta www.hcltech.com.

Om HCL

HCL är en ledande. global teknik- och IT-koncern med en omsättning på 5,7 miljarder dollar som består av två börsnoterade företag i Indien – HCL Technologies och HCL Infosystems. HCL grundades 1976 och är ett av Indiens första IT-garage. HCL var pionjärer inom modern datahantering och är i dag en global koncern. I utbudet av tjänster ingår produktutveckling, skräddarsydda lösningar, outsourcing av administration, IT-infrastruktur, IT-hårdvara, systemintegration och distribution av informations- och kommunikationsteknik inom ett brett spektrum av branscher. HCL-teamet består av över 79 000 anställda av diverse nationaliteter som arbetar från 31 länder och finns representerat på över 500 platser bara i Indien. HCL har partnerskap med flera ledande Global 1000-företag, bland annat ledande IT- och teknikföretag. För mer information var god kontakta www.hcl.com.

Sigma är en ledande leverantör av tjänster inom IT, Management och Informationslogistik. Med nordiska kunder som bas levererar vi på en internationell marknad och fokuserar på funktionella åtaganden. Sigma är noterat på Stockholmsbörsen och har cirka 1300 medarbetare i nio länder. www.sigma.se