Beatrice Silow, Sigma utsedd till Årets Nätverksledare inom Dataföreningen

Beatrice Silow, Sigma utsedd till Årets Nätverksledare inom Dataföreningen

Röstningen av årets nätverksledare 2013 vanns av Beatrice Silow med motiveringen:

Beatrice Silow har på ett förtjänstfullt sätt, parallellt med sitt ordinarie arbete, arbetat upp intresset för nätverket Projektstyrning och på det sättet bidragit till fler aktiviteter och fler aktiva medlemmar inom DF. Nätverket låg i träda under ett antal år och Beatrice tog sig an det i augusti 2012. Under hennes ledning har nätverket blommat upp med en ny professionell höjd och med i snitt 25 deltagare per träff och omfattar nu 175 medlemmar. Dessutom har Beatrice bidragit till ökad aktivitet och fler deltagare även i andra sammanhang inom Dataföreningen.

NÄTVERK Hösten 2012 tog Beatrice Silow över som ledare för nätverket Projektstyrning. Första träffen hade temat “Nytt standardavtal för Agila projekt” med advokaterna Magnus Dahlén och Nathalie Törnkvist från Setterwalls Advokatbyrå.

Västra Kretsen nominerade Beatrice Silow, konsultchef på Sigma till “Årets Nätverksledare i Västra Kretsen 2013”. Mycket välförtjänt.

Året 2013 började i januari med Prince2, en projektmodell som utvecklats i Storbritannien, blivit en standard i många länder och nu är högaktuell i Sverige. Henrik Bonder presenterade och berättade om sina erfarenheter från SKF.

I april gästade Pontus Lindström, Berotec.  Ämnet var LEAN och hur man som projektledare kan använda detta i sina projekt.

I maj var temat ISO 21500 ­ Ny standard för projektledning. Christina Hjort, kvalitetschef på Sigma berättade om standarden och diskuterade hur den kan komma till användning. I oktober fick vi bekanta oss med verktyget MeetingSphere, som bland annat kunde digitalisera de populära Metaplanövningarna med postit-lappar..

I november fick vi träffa Elizabeth Kamél, författare till årets projektledarbok ­ “Projektkommunikation ­ så får du den att fungera!"

Det fortsätter 2014. Under februari fick vi lyssna till Kjell Rodenstedt som presenterade Portföljstyrning utifrån sin nya bok “Governance – Projektportfölj & Projektkontor”

Den 28 april kommer Olof Molinder från Baseline Management. Då handlar det om att förbättra projektförmågan bland annat genom nyckeltal. Olof kommer och berättar om SPI – Svenskt projektindex som ger en analys och jämförelse för att prioritera och satsa rätt när organisationen skall ta nästa steg. Sju viktiga processer viktas i fem nivåer och SPI kan visa styrkor, svagheter, olikheter.

Olof Molinder har arbetat med projekt i över 40 år sedan han slutade på Handelshögskolan i Göteborg 1971. Under lång tid har Olof utbildat projektledare för certifiering och infört standard för svensk projektverksamhet, bland annat som ordförande vid Svenskt Projektforum.

Är du intresserad av projekt? Gå med i Projektstyrningsnätverket!

Fakta: Nätverket Projektstyrning nästa träff är den 28 april kl 18-20 på Lindholmen Science Park, Göteborg. Läs mer och anmäl dig

Text: Thure Bergström, Dataföreningen