Gröna tak inte alltid bra för klimatet – allt för låga krav i branschen

Klimatfrågan har aldrig varit mer aktuell. Olika globala klimatmål, som Agenda 2030, Paris klimatavtal, Klimatneutralt EU 2050, Miljöcertifieringar och Svanen-märkta hus uppmuntrar företag inom alla branscher att bli mer klimatvänliga. Inte minst inom byggbranschen ökar kraven på leverantörer att leverera miljövänliga och väldokumenterade byggelement – men inte för gröna tak.

Idag finns det många krav och certifieringar som leverantörer och producenter inom byggbranschen behöver följa för att arbeta miljövänligt. Däremot skiljer sig kraven mycket åt i olika delar av byggbranschen. Ett segment som vuxit på senare tid är producenter av sedumtak – en bransch som än så länge är relativt oreglerad. Det har länge funnits ett fåtal leverantörer och producenter av gröna tak på den svenska marknaden, men i takt med att segmentet växer vill vissa leverantörer se högre krav.

– På Seduna välkomnar vi höjda krav med öppna armar. Kraven för att leverera miljövänliga lösningar har varit, och är fortfarande, alldeles för låga i branschen för grön infrastruktur. Idag finns det inga regler som stoppar aktörer från att framställa gröna tak på icke-hållbara sätt, säger Johan Stein, säljchef på Seduna AB.

Vill undvika greenwashing

För att undvika att gröna tak förknippas med greenwashing, alltså att företag använder det för att verka mer miljövänliga än vad de är, vill Seduna införa fler och striktare regler. I den egna verksamheten har de tagit flera steg för att sätta miljön i första rummet. Förutom mindre åtgärder, som att byta ut fordonsflottan mot miljövänliga alternativ och att arbeta helt digitalt med marknadsföring och kommunikation, är det av yttersta vikt för Seduna att välja produkter och system med omsorg och med klimatet i fokus. Ett exempel på detta är Sedunas Miljösystem för gröna tak. Sedunas miljövänliga sedum-mattor innehåller bara en hundradel av den plast som de flesta sedum-mattor som idag dominerar marknaden i Sverige har.

– Seduna har funnits i tre år på den svenska marknaden och vi har redan fasat bort flera produkter och ersatt dessa med nya miljövänliga alternativ. Dagens regler tillåter att aktörer använder nyproducerad plast och ändliga resurser som torv och lava från vulkaner i sina uppbyggnader. Vi tror att hela branschen skulle dra nytta av att få högre krav på sitt miljöarbete. Det skulle bli lättare för kunder att välja miljövänliga alternativ samtidigt som aktörer i branschen skulle slippa att bli förknippade med greenwashing. Genom att införa hårdare regler tror vi att alla gröna tak faktiskt kan bli gröna – och hela branschen göra klimatet en tjänst, avslutar Johan Stein.