​Scouterna utbildar 30 unga ledare från Mitt127 Festival i värdebaserat ledarskap

Mitt 127 Festivalen är en permanent kostnadsfri aktivitet under skollov i Skärholmens stadsdel – av unga för unga. Scouterna har fått uppdraget att utbilda festivalens arbetsledare i ledarskap, projektledning och värdebaserat ledarskap. Festivalen har ett 30-tal avlönade arbetsledare mellan 18 och 25 år från orten som ansvarar för och planerar festivalens aktivitetsutbud. Utbildningen genomförs den 6-7 maj i Scouternas lokaler i Örnsberg, Stockholm.

Deltagarna kommer att få lära sig hur de på bästa sätt projektleder festivalen från planering till slutprodukt. De får också möjlighet att prata om värderingar och hur man som ledare står upp för sina och sin organisations värderingar i sitt ledarskap.

– I utbildningen stärker vi unga ledare att själva förverkliga sina idéer i sitt närområde, på egen hand eller tillsammans med andra föreningar. Samarbetet med Mitt 127 har många fördelar, vi når ut till nya målgrupper samtidigt som unga stärks i sitt ledarskap på plats i Skärholmen, säger Azuka Nnamaka, projektledare Learning by orten, Scouterna.

– Att samarbeta med Scouterna och genomföra en ledarutbildning ger oss på Mitt 127 en chans att kompetensutveckla våra ungdomar tillsammans med en så stor och välförankrad aktör som Scouterna. Utbildningen som tagits fram tillsammans med Scouterna ger våra ledare de verktyg och metoder som behövs för att leda sig själv samt leda andra med sina värderingar. Vi ser fram emot ett långvarigt samarbete och möjligheten att utbilda många fler i framtiden, säger Ram Cornejo, projektledare Mitt 127.

Genom samverkan mellan bland andra föreningar och myndigheter skapas en plats för möten mellan ungdomar som bidrar till integration och motverkar utanförskap. Festivalen är ett verktyg för att dels nå ut till nya medlemmar och dels erbjuda sommarjobb eller projektanställning till befintliga medlemmar. Sommarens festival är 26 juni-4 augusti.

För mer information, kontakta:
Azuka Nnamaka, projektledare Learning by orten, telefon 072-079 37 02eller epost: azuka.nnamaka@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 68 600 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?

Theo Hammar

Presskontakt Kommunikationschef 0707330510