Scientologys Verktyg för livet ger 31 000 sydafrikaner möjlighet att hjälpa till

Johannesburg, Sydafrika - 23 september 2024

”Utbildning är det mest kraftfulla vapen som du kan använda för att förändra världen.” - Nelson Mandela

Med mer än 31 000 sydafrikaner utbildade i de 19 Scientology Verktyg för livet-kurserna är Scientologys frivilligpastorer på god väg att uppnå sitt syfte: att ge människor i Sydafrika egenmakt.

”Sant självbestämmande börjar när individer har makten att förändra sina egna liv och andras liv”, säger Sandile Hlayisi, ordförande för Scientologys frivilligpastorer i Sydafrika. ”Vi har bevittnat kraften i denna enkla men djupgående utbildning.”

Vid examensceremonier på Castle Kyalami, Scientologys kontinentala huvudkontor, och andra Scientology-kyrkor i Sydafrika, får de som tagit examen i Verktyg för livet certifikat som frivilligpastorer och ljusgula jackor som de kan använda i gräsrotsarbete i samhället.

Scientologys Verktyg för livet utvecklades av Scientologys grundare L. Ron Hubbard i mitten av 1970-talet för utbildning av Scientologys frivilligpastorer. De utexaminerade använder dessa färdigheter för att tjäna sina samhällen, förbättra utbildningsstandarder, reagera på nödsituationer och katastrofer, starta framgångsrika företag och skapa nya möjligheter för sig själva och andra. ”Kärnan i Scientologys Verktyg för livet”, säger Hlayisi, ”är att de utrustar människor med de färdigheter de behöver för att blomstra.”
Scientologys frivilligpastorer började tillhandahålla Scientologys verktyg för livet-workshops 2019 på Castle Kyalami i Johannesburg, Sydafrika, Scientologys kontinentala huvudkontor för Afrika. Dessa kurser ger praktiska färdigheter som sätter igång meningsfull förändring, vilket dessa vittnesmål från utexaminerade illustrerar:

• Boitumelo Maswanganye från Soshanguve startade ett initiativ efter skoltid för barn som har svårt att läsa. ”Det rehabiliterar inte bara elever som har gett upp, utan uppmuntrar dem också till fortsatta studier”, säger hon. "Barn som tidigare inte kunde läsa uppnår nu över 90 procent i skolproven. Det är magiskt."
  • ”Det här kompetensprogrammet Verktyg för livet är inte bara teoretisk utbildning”, säger stationschefen för Emergency Medical Services i Westonaria, en stad i Rand West City-kommunen. Han ser utbildningen som avgörande för att förebygga utbrändhet och återställa välbefinnandet hos personalen. Ambulanspersonal är ofta traumatiserade i sina ansträngningar att rädda liv. ”Vi behöver också hjälp”, säger han. Och de har fått den hjälpen från Scientologys Verktyg för livet.
  • För många, som Irene Moemise, utgjorde programmet en livlina i en tid av nöd. Efter att ha förlorat sitt jobb under COVID-19-pandemin kämpade Moemise trots sin magisterexamen. ”Verktyg för livet-programmet gav mig en känsla av riktning och syfte”, säger hon. Med nyfunnet självförtroende öppnade hon Le'Bakery i Meadowlands, ett blomstrande bageri som snabbt har blivit en favorit i samhället. ”Jag gick från att vara arbetslös till att bli arbetsgivare och förvandlade min passion till ett företag som ger näring åt mitt samhälle och min själ.”

Varje vecka gör nyutexaminerade studenter drömmar till verklighet och lyfter sina familjer och samhällen.
”Vi välkomnar alla, oavsett bakgrund”
, säger Hlayisi. ”Den här utbildningen är till för alla - den är oberoende av religion, yrke, ras och omständigheter. Alla förtjänar att få chansen att lyckas.”
Hubbard beskrev Frivilligpastoren som ”en person som hjälper sina medmänniskor på frivillig basis genom att återskapa syfte, sanning och andliga värden i andras liv”. Deras trosbekännelse: ”En frivilligpastor blundar inte för den smärta, ondska och orättvisa som finns i tillvaron. Snarare är han utbildad för att hantera dessa saker och hjälpa andra att uppnå lindring från dem och även ny personlig styrka.”
Deras motto är att oavsett omständigheterna ”kan man göra något åt det”.
Castle Kyalami fungerar som ett hem för samhället och en knutpunkt för alla som delar målet att förbättra livet för individer och stärka samhällen i hela regionen, nationen och hela Afrika. Scientologys kyrklige ledare David Miscavige invigde Kyalami Castle på nyårsdagen 2019 och bekräftade Hubbards tro att ”från södra Afrika kommer nästa stora civilisation på den här planeten att växa fram”.
För att se den fulla effekten av de sydafrikanska frivilligpastorernas pandemisvar, se den prisbelönta dokumentären Operation: Gör något åt det. Filmen är producerad av Scientology Media Productions och finns tillgänglig på Scientology Network på DIRECTV Channel 320, DIRECTV STREAM, AT&T U-verse och på Scientology.tv, på mobilappar och via plattformarna Roku, Amazon Fire och Apple TV.

Scientology-religionen grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första Scientology-kyrkan bildades i Los Angeles 1954 och religionen har expanderat till mer än 11 000 kyrkor, missioner och anslutna grupper, med miljontals medlemmar i 167 länder.