SCIENTOLOGI-KYRKAN I SPANIEN BACKAR UPP DEN NATIONELLA STRATEGIN FÖR ATT FÖREBYGG NARKOTIKAMISSBRUK

SPANIEN  •  11 mars, 2014

I En studie som publicerades februari 2014 i Journal of Substance Abuse Treatment fann man att dödligheten för kokainmissbrukare intagna på behandling i Spanien, var 5.1 gånger högre än för den allmänna befolkningen. Volontärer ifrån den drogförebyggande kampanjen sponsrad av Scientologi-kyrkan i Spanien har samlats för att hjälpa till att hantera denna situation.

Spanien är Europas främsta inkörsport för kokain, och är landets näst mest förekommande illegala drog. Mer än 10 procent av befolkningen har använt kokain vid minst ett tillfälle och drogen är särskilt populär i åldrarna 15-34 år.

Den vanligast illegala drogen i Spanien är hasch (cannabisharts) enligt FN: s World Drug Report, sannolikt på grund av Spaniens geografiska närhet till Marocko, en av världens största producenter av cannabis harts. Ungefär 27 procent av Spaniens befolkning har använt cannabis minst en gång och andelen som använder cannabis har nästan fördubblats sedan 1995. En rapport sammanställd av Euronews visar att ca 13 procent av ungdomarna mellan 15 och 17 år har använt denna drog minst en gång under det senaste året.

Spaniens narkotikastrategi 2009-2016 inbegriper en minskning av efterfrågan på droger genom utbildning , en verksamhet som helhjärtat stöds av Scientologi-kyrkans volontärer. Varje vecka går  volontärerna ut för att distribuera hundratals exemplar av de pedagogiska häftena Sanningen om droger  i syfte att nå de som är allra mest benägna att hamna i missbruk.

Euronews noterar också att spanska ungdomar i genomsnitt börjar konsumera cannabis vid en ålder av 18 och kokain, ecstasy och amfetamin vid 20 års ålder. Konsumtion av "laglig narkotika" -missbruk av utförskrivna läkemedel - börjar mycket senare, vid 34 års ålder. Därför riktar volontärerna in sig på att sprida sanningen om droger till ungdomarna.

De spanska scientologerna är en del av en världsomfattande rörelse för att eliminera drogmissbruk innan det hinner påbörjas genom att utbilda ungdomar på sanningen om droger och ge dem de fakta de behöver för att besluta sig för att leva drogfria liv.

_____

Scientologi-kyrkan stödjer kampanjen Sanningen om droger, en av världens största icke-statliga utbildande och förebyggande kampanjer när det gäller droger.

Det har definitivt visats att när unga människor får denna sakliga information om vad droger är och vad de orsakar, sjunker droganvändandet i motsvarande grad.

____

Scientologi-kyrkan har gett ut en broschyr: Scientologi - Hur vi hjälper, Sanningen om droger skapar en drogfri värld, för att möta önskemål om mer information om drogutbildning och de förebyggande initiativ kyrkan stöder. Om du vill veta mer eller läsa broschyren, besök Scientologikyrkans webbplats: Scientologi.se

# # #

Scientologins grundare L. Ron Hubbard skrev: "Planeten har stött på en barriär som förhindrar större sociala framsteg - droger och andra biokemiska ämnen. Dessa kan få människor in i ett tillstånd som inte bara förhindrar och förstör fysisk hälsa, men som dessutom kan förhindra en stabil utveckling i psykiskt eller andligt välbefinnande."