Innovativt startup i inkubatorn får finansiering av Vinnova

Inkubatorbolaget Graphic Powers AB har beviljats stöd på 300 000 kr från Vinnova, detta i konkurrens med fler än 400 sökande.

Graphic Powers AB har suttit i Gothia Science Parks inkubator i två år och har sedan 18 månader tillbaka sålt sin första egenutvecklade produkt Graphic Tracer. Men redan vid lanseringen av denna var siktet inställt på en rad nya produkter för de grafiska branscherna.

- Graphic Tracer blir snabbt allt populärare och har en försäljningsökning på drygt 30 procent per månad det senaste halvåret, säger Mats Löfberg, VD på Graphic Powers AB och fortsätter:

- För några månader sedan beslutade vi att börja med nästa program i vår produktportfölj. Den går under arbetsnamnet FontEye och bygger delvis på teknik från vår första produkt.

Som framgår av namnet är det en applikation för typsnitt som är under utveckling, men mer än så vill inte företaget avslöja.

Finansieringen klar

Även om företaget får in en del medel från försäljningen av Graphic Tracer så satsas det mesta på marknadsföring för att växa snabbare. Graphic Powers AB började därför se sig om efter olika finasieringslösningar för det nya projektet. En ansökan till Vinnovas utlysning Innovativa Startups skickades in efter påstötning av affärscoacherna på Gothia Science Park Inkubator, och i konkurrens med fler än 400 sökande var Graphic Powers ett av de bolag som beviljades stöd på 300 000 kr. "

- Detta täcker upp en större del av utvecklingskostnaderna för en Betaversion som ska vara klar i början av 2019, förklarar Mats Löfberg.

Skalbar affärsidé

Kenneth Johansson, ansvarig affärscoach för Graphic Powers, ser stor potential i bolaget.

- Att Graphic Powers får finansiering för att utveckla sin nya produkt visar tydligt två saker - det ena är att Graphic Powers har gjort ett bra arbete med att identifierat sina målgrupper och marknaden har visat stort intresse för deras första produkt, Graphic Tracer. Det andra är att bolaget har en skalbar affärsidé som nu resulterat i FontEye, detta för att möta kundernas nya behov. Att kunna anpassa sig utifrån kundernas nya behov är nödvändigt idag, dels för att minska produktionskostnaden och dels för att korta tiden. Det går oerhört fort på den internationella marknaden idag och där är tid är en avgörande faktor, avslutar Kenneth Johansson.

Läs mer om Graphic Powers

• gothia science park inkubator
  • informationsteknologi
  • digitalisering