Sex BAFTA-nomineringar till Minari

Idag offentliggjordes nomineringarna till det prestigefyllda brittiska filmpriset BAFTA. MInari fick hela sex nomineringar och kan bland annat vinna priset för bästa icke engelskspråkiga film.  Lee Isaac Chung är nominerad för regin av sin stämningsfulla berättelse om en familj med koreanska rötter som försöker slå sig till ro på den amerikanska landsbygden. Åttaårige Alan Kim som spelar den yngste familjemedlemmen David är nominerad för bästa manliga biroll. Yuh-Jung Youn kan få en statyett för bästa kvinnliga biroll för sin omtalade prestation som barnens egensinniga mormor Soonja. Minari  kan också vinna en BAFTA för originalmusiken av Emile Mosseri och för Julia Kims rollbesättning.

Filmen vann nyligen en Golden Globe och ett Critics Choice Award för bästa icke engelskspråkiga film. På Sundancefestivalen vann MInari såväl juryns stora pris som publikpriset.

Minari
Jacob och Monica lämnade Korea för möjligheternas land USA, och har tillbringat några motiga år i Kalifornien där barnen Anne och David tillkommit. Nu går familjens flyttlass till Arkansas landsbygd, där Jacob vill försöka sig på att odla koreanska grönsaker. Monica gillar inte sin nya tillvaro i en sliten gammal villavagn, och ser fram emot att hennes mamma Soonja snart ska komma från Korea för att bo hos dem och hjälpa till med barnen. Det visar sig att rappkäftade Soonja med sina egenheter ibland är till mer besvär än hjälp, och sjuårige David tycker ofta mormor är pinsamt koreansk. Men den amerikanska vischan är en främmande värld där en udda familj kan svetsas samman för att de är annorlunda, samtidigt som de hittar oväntade vänner på vägen.

Minari är en ömsint berättelse om hur såväl växter som människor försöker rota sig och hitta hem på okänd mark. För regi och manus står Lee Isaac Chung och i rollerna ser vi bland andra Steven Yeun (Bränd, The Walking Dead), Yeri Han, Alan Kim och Yuh-Jung Youn (The Housemaid). TRAILER

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Pressfoton, filmklipp och trailers till våra bio- och streamingfilmer finns att se och hämta på Scanbox pressida. Kontakta MonaH@scanbox.com om du behöver login eller saknar något material.

Trailers till Scanbox filmer på bio och streaming finns på vår YouTube-sida

Kommande filmer på bio från Scanbox

Scanbox på Twitter