Nu kommer de köpstarka turisterna

Savor Media ser en tydlig trend sedan flera år där turister från helt nya språkområden, exempelvis Kina och Ryssland, besöker Sverige och Stockholm. Det är köpstarka besökare från utlandet som måste tas på allvar och sommaren utgör den absolut viktigaste perioden under året

Enligt Svensk Handel omsätter shoppingturismen i Sverige nära 80 miljarder kronor. Det innebär att drygt 30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln och att hela 13 procent av handelns totala omsättning genereras av turister.

Birgitta Ossmyr på Savor Media möter många besökare varje sommar och svarar också för annonsförsäljning i produkter som Stockholm City Guide och Stockholm City Map, i nära samarbete med Strömma Turism & Sjöfart, en av besöksnäringens största operatörer.

Birgitta menar att besökare från utlandet är köpstarka och måste tas på större allvar. Hon ser en tydlig trend sedan flera år där turister från helt nya språkområden, exempelvis Kina och Ryssland, besöker Sverige och Stockholm.

Birgitta fortsätter med att konstatera att kunskapen kring media som adresserar denna köpstarka grupp är överraskande låg och få utnyttjar möjligheterna som främjar handeln. Man kan exempelvis fråga sig hur många som vet att uppemot 400 000 passagerare på kryssningsfartyg besöker Stockholm varje sommar, avslutar Birgitta.

För mer information om möjligheter och media som vänder sig mot kapitalstarka besökare kan du vända dig direkt till:

Birgitta Ossmyr, Försäljnings- och marknadschef                     070-6513948 birgitta.ossmyr@savormedia.se

• besökare
  • besöksnäringen
  • sommarturism; kapitalstarka; utländska turister
  • strömma;
  • inspirationsbok
  • köpkraft
  • nobis
  • turistkonsulterna
  • turism
  • sweden selected
  • savor stockholm
  • savor media
  • savor
  • ryska
  • nobis hotel stockholm

• Stockholm

Savor Media AB (tidigare Turistkonsulterna AB) är ett medieföretag som arbetar inom besöksnäringen. Vi skapar kommunikation riktad till köpstarka turister samt affärsresenärer. Savor Media erbjuder utveckling av nya produkter, grafisk design, tryckproduktion och distribution. Savor Media står bakom ett stort antal publikationer i samarbete med flera av Sveriges bästa hotell och andra viktiga aktörer inom besöksnäringen. Bland våra produkter ingår prisbelönta hotellboken ”Savor Stockholm”, Sveriges i särklass mest exklusiva inspirationsbok för turister och affärsresenärer. Savor Media vill förmedla en smak av det bästa till besökaren när det gäller upplevelser, mat, boende och shopping. För mer information besök www.savormedia.se.

Birgitta Ossmyr

Presskontakt Försäljningschef Marknad och försäljning +46706513948