Succé för rättvis cola – nu även i PET och tjusig glasflaska

Glasflaskan kommer främst att säljas via café och restaurang medan PET-flaskan kommer finnas i dagligvaruhandel och servicehandel från och med v.45.

Ubuntu cola har snabbt slagit sig in och tagit ansenliga marknadsandelar på cola-marknaden. Förklaringen till framgången är en kombination av att konsumenternas kännedom om Rättvisemärkt har ökat och att Ubuntu genomgående får mycket positiv respons av dem som smakar den. Det är en kvalitetsprodukt med ett gott syfte.

Visste du att?

• Rättvisemärkt eller Fairtrade är en oberoende produktmärkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.
  • Sockret i Ubuntu cola kommer från odlingar i Malawi och Zambia. Vid odlingarna i Kasinthula i Malawi tjänar odlarna tack vare Fairtrade sex gånger mer än landets befolkningen i snitt. Det betyder att de t ex kan bo i tegelhus med elektricitet och rinnande vatten och låta barnen gå i skolan.
  • Utöver att använda Rättvisemärkt socker återinvesterar Ubuntu      15 % av sin vinst i de samhällen där odlingen sker.
  • Ubuntu är zuluspråkets ord för medmänsklighet och solidaritet.
  • Den 6-19 oktober pågår Fairtrade Fokus, som är Rättvisemärkts nationella kampanj för att få flera att upptäcka och välja Rättvisemärkt. Kampanjen drivs bland annat genom hundratals aktiviteter runtom i Sverige. För att få veta vad som är på gång på din ort, läs mer på http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/578.htm

För mer information, högupplösta produktbilder, varuprover med mera, kontakta Jenny Andreasson, produktchef på Saturnus Beverages,

tel 040-671 19 02, 0708-84 90 02, jenny.andreasson@saturnus.se

www.saturnus.se