Etapp ett i Ubuntus annonstävling avgjord – ung AD-assistent vinnare!

Etapp ett i Ubuntus annonstävling avgjord – ung AD-assistent vinnare!

Elias Lanninge, 21-årig AD-assistent från Stockholm, gjorde den bästa annonsen för den rättvisemärkta cola-läsken Ubuntu i en tävling som anordnas av Saturnus Beverages. Det tyckte både jury och allmänhet som oberoende av varandra fick rösta på sitt favoritbidrag i första etappen av tävlingen Ubuntu god design, som nu går in i fas två.

- Vi är positivt överraskade över kvaliteten på allmänhetens bidrag. Det var verkligen inte lätt att välja en vinnare men det vinnande bidraget byggde på en idé som stod ut, säger Jenny Andréasson, produktchef på Saturnus Beverages och jurymedlem.

Övriga jurymedlemmar var Fredrik Lamorell, marknadschef Saturnus Beverages; Ulla-Karin Barrett, vd reklambyrån The Fan Club; David Carlson, david.se (tidigare David design) samt Elin Diener, konsumentrepresentant. Juryns motivering lyder: Bidraget är tydligt, talar till känslor och skapar igenkänning hos målgruppen.

Elias bidrag kommer att publiceras som en annons för colan Ubuntu i tidningen Filters septembernummer. Bidraget går också till den stora finalen i oktober där det möter bidrag från särskilt inbjudna reklam- och designskolor.

Annonstävlingen går nu in i fas två

Nu går startskottet för annonstävlingens andra fas, där elever från särskilt inbjudna reklam- och designskolor tävlar. Medverkar gör bland annat Berghs School of Communication, Forsbergs skola samt Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet. Flera av skolorna har valt att se Ubuntu-tävlingen som ett undervisningsmoment.

I oktober kommer juryn att samlas igen för att utse ett slutgiltigt vinnarbidrag, vilken kommer att medverka i en Ubuntukampanj under 2010 och som annons i tidningen Filter.

Om tävlingen
I maj utlyste Saturnus Beverages en designtävling för allmänheten för den rättvisemärkta colaläsken Ubuntu på Facebook, i syfte att skapa ett nytt annonskoncept. Efter att tävlingen avslutats i augusti fick allmänheten rösta på sin favorit. Samtidigt valde juryn ut sitt bidrag. Vinnaren, som vann både juryns och allmänhetens röst, går nu till final i oktober där det möter bidrag från Sveriges ledande reklam- och designskolor. Juryn utser den slutgiltiga vinnaren.

Om Ubuntu
Ubuntu är världens första cola som är Rättvisemärkt. Sockret i colan kommer från odlingar i Malawi och Zambia. Förutom en rättvisare ersättning får odlarna en premie som de kan investera i det lokala samhället. Exempelvis kan de tillsammans besluta att de vill finansiera en ny brunn till byn, en skola eller ge lokalbefolkningen tillgång till livsviktig medicin. Utöver att använda Rättvisemärkt socker återinvesteras 15% av Ubuntu tradings vinst till de samhällen där odlingen och tillverkningen sker.

För mer information
Jenny Andréasson, produktchef Saturnus Beverages, 0708-84 90 02, jenny.andreasson@saturnus.se
Fredrik Lamorell, marknadschef Saturnus Beverages, 040 671 19 05, fredrik.lamorell@saturnus.se
Elias Lanninge, vinnare allmänhetens bidrag, 073-560 36 14, wrongmoves@hotmail.com