SafeTeam har installerat digitalt låssystem med fysiska nycklar hos Ystads kommunala bostadsbolag, Ystadbostäder.

Ystad valde SafeTeam

När Ystads kommunala bostadsbolag, Ystadbostäder, skulle installera ett digitalt låssystem med fysiska nycklar fick SafeTeam uppdraget. Uppdraget omfattar fler än 160 låscylindrar till 70 lägenheter och gemensamma utrymmen.

– Låssystemet ger det bästa av två världar: fysisk nyckel och digital hantering. Boende får en riktig nyckel som de använder som vilken nyckel som helst. Vi styr vilken nyckel som öppnar vilket lås från en dator på vårt kontor, utan att en enda kabel behöver dras, berättar Eskil Jönsson som är bosocial samordnare på Ystadbostäder.

Låssystemet har inga sladdar och inga batterier. Behörighet och annan data överförs mellan nyckel och låscylinder med närfältskommunikation (samma teknik som används för kontaktlös betalning med smartmobil). Energin som driver den inbyggda elektroniken kommer från rörelsen när nyckeln vrids om.

SafeTeam har levererat låscylindrar och nycklar, genomfört installation, konfiguration och utbildning.

– Jag är jättenöjd med SafeTeam. Vi har haft en mycket bra dialog under hela arbetet, som har förflutit helt smärtfritt, säger Eskil Jönsson.

Låssystemet som SafeTeam har installerat för Ystadbostäder heter iLOQ S5. Det består av fysiska nycklar, låscylindrar, kortläsare och en molntjänst för nyckeladministration.

Läs SafeTeams kundcase om Ystadbostäder för information om varför Ystadbostäder valde iLOQ S5 och hur det fungerar i praktiken.

För mer information, kontakta SafeTeams regionchef Mirek Johansson på e-postadress mirek.johansson@safeteam.se eller telefonnummer 040-97 00 35.

Ystads kommunala bostadsbolag, Ystadbostäder, äger och förvaltar 1 376 lägenheter, 61 lokaler, 379 garageplatser och 617 bilplatser.

SafeTeam är ett av Sveriges större säkerhetsföretag med 200 medarbetare i bland annat Stockholm, Göteborg, Linköping och Malmö. Bolaget, som grundades 1968 i Göteborg, erbjuder allt från lås, passersystem, larm och kameraövervakning, till dörrautomatik och inbrottsskydd.

Länkar:

Kundcase om Ystadbostäder: https://safeteam.se/referenser/ystadbostader/