​Undvik dessa fel vid bostadsköp

Fastighetsmäklaren berättar vilka fel människor oftast begår när de ska köpa en bostad.

1. Titta inte för mycket på inredningen

Många köpare fäster för mycket avseende vid inredningen och ytorna i bostaden. En fin inredning garanterar inte att bostaden är bra, precis som en bostad med smaklös inredning inte nödvändigtvis är dålig. Köparen gör klokt i att föreställa sig hur bostaden ser ut när den är tom eller hur de egna möblerna skulle passa in där.

2. Glöm inte renoveringar

Köpare som överväger köp av aktielägenhet gör klokt i att före beslutet om köp utreda vilka renoveringar som gjorts samt vilka som kommer att genomföras i bostadsaktiebolaget. Många bostadsköpare är medvetna om kostnaderna för stambyte, men förstår inte att vara beredda inför andra renoveringsarbeten i bostadsaktiebolaget, även om kostnaderna kan vara omfattande. Om stambyte har redan genomförts i bostadsaktiebolaget, kanske man ännu måste renovera fasaden, taket eller balkongerna. Det lönar sig för köparen att be om bostadsaktiebolagets disponentintyg samt underhållsplanen som ingår som bilaga och gå igenom dem noggrant.

3. Döm inte ut före utredning

Det är bra att gå noggrant igenom besiktningen av bostadens skick, men man ska inte bli skrämd. Köparen gör klokt i att komma ihåg att syftet med besiktningen är att anteckna brister och eventuella renoveringsbehov i fastigheten, inte att berömma huset. Om det står i besiktningen för ett egnahemshus att bruksvattenrör, avloppsrören och värmenätet ska renoveras, kan köparen få intrycket att det är en dyrare entreprenad än i verkligheten, och köpeanbud lämnas ofta inte in. Det lönar sig att ta reda på fakta innan man överger objektet.

4. Fastna inte i detaljer

Om du hittar ditt drömhus, men huset har gammaldags oljeuppvärmning, ska du ändå inte kasta yxan i sjön. Man kan alltid byta värmesystemet. Likaså kan man renovera köket eller badrummet i en aktielägenhet, om man inte gillar det. Alldeles för många köpare låter bli att köpa en bostad, bara för att något som kan ändras inte faller dem i smaken, även om bostaden annars vore lämplig.

5. Tveka inte för länge

Nu råder köparens marknad inom bostadshandeln. Det finns många bostäder till salu beroende på bostadstyp och ort, och därför är det svårt för många köpare att fatta beslut. Många börjar tänka att kanske de hittar en bättre eller billigare bostad. Då kan det kännas förtretligt om någon annan köper bostaden och man inte hittar något bättre. Om man hittar en lämplig bostad, lönar det sig att lämna ett anbud.

Expert: Markus Itkonen, fastighetsmäklare vid Sb-Hem. Fastighetsförmedlingstjänsten Sb-Hem är Sparbankens samarbetspartner och hör till Sparbanksgruppen.