Magazin24 på väg mot molnet med Roxen Editorial Appliance

Lokaltidningen Magazin24 är först ut i Sverige med Roxens redaktionella publiceringsverktyg anpassad för små- och medelstora medieföretag – Roxen Editorial Appliance. Det nya verktyget innebär att kunderna får tillgång till Roxens kraftfulla redaktionella publiceringsverktyg Editorial Portal utan att själva behöva installera, drifta och anpassa mjukvara.

- På sikt räknar vi med att allt fler mediekunder kommer att välja moln-lösningar för sina redaktionella system. Men idag gör såväl prislappen som insteget att många kunder avstår från såväl traditionella server-baserade lösningar som molntjänster. Och när antalet kanaler för nyheter och annat redaktionellt innehåll ökar, så blir det svårt att uppnå den effektivitet som krävs för redaktionerna. Med vår appliance-lösning får även mindre kunder tillgång till hela Roxens moderna redaktionella publiceringssystem utan större investeringar. Samtidigt tar de ett stort steg mot molnet redan idag, säger Per Östlund, VD för Roxen.

Magazin24 är ett regionalt medieföretag i västra Mälardalsregionen som producerar lokal-TV samt ger ut en lokaltidning i bl a Köping, Arboga och Kungsör. Tidningen ges ut varje vecka och distribueras kostnadsfritt till privatpersoner och företag i en upplaga på 30-40 tusen exemplar. Tidningen finns även för mobila enheter såsom smartphones och läsplattor.

- Vårt fokus är att förmedla lokala nyheter. Vi är en liten organisation som vill kunna nå våra läsare och tittare i alla kanaler, och vi behövde ett effektivt systemstöd som vi kan växa med. Installation och utbildning gick på bara två dagar och nu är vi igång och producerar vår tidning på en helt ny webbaserad plattform som våra skribenter kan nå från vilken dator om helst. Det känns tryggt att allt körs på en server här hos oss samtidigt som vi vet vad varje användare kostar och får hjälp med skötsel och backup från Roxens tekniker i Linköping. Otroligt smidigt, lättanvänt och kostnadseffektivt, säger Fredrik Klevenhaus, chefredaktör på Magazin24.

Roxen Editorial Appliance är ett verktyg för publicering av innehåll och nyheter i många olika kanaler; ett verktyg anpassat för små och mellanstora mediaföretag. Programvaran bygger på Roxens publiceringsplattform Editorial Portal och innehåller en inbyggd OEM-version av Adobe InDesign Server, smidiga lösningar för backup, återställning och fjärrstyrning. Roxen Editorial Appliance är, som alla Roxens produkter, helt webbaserad. En nyckelfärdig lösning som körs på en Apple MacMini Server hos kunden eller ett externt datacenter.

Roxen Editorial Portal är ett webbaserat, plattformsoberoende redaktionellt system för effektiv produktion av nyheter och innehåll i olika kanaler. Roxen Editorial Portal hjälper moderna medieföretag att effektivisera och automatisera sina redaktionella arbetsflöden. Hanteringen av inkommande material och publicering i många kanaler, exempelvis tryck, webb och läsplattor/smartphone, sker helt automatiserat. På så vis kan journalister och redaktörer fokusera på det redaktionella innehållet.

För mer information, kontakta:

Per Östlund, VD, Roxen

e-post: per.ostlund@roxen.com

tel: 073 2303013

Fredrik Klevenhaus, Chefredaktör/ansvarig utgivare, Magazin24

e-post: fredrik@magazin24.se  tel: 0221 209 34

Categories

Roxen utvecklar webbaserade redaktionella system samt webpubliceringssystem, sk CMS-system, för hantering av information i många kanaler, såsom i trycksaker, på nätet, via surfplattor och smartphones mm. Bland kunderna finns Metro International, RTL Nederlands, Shaw Newspapers samt Princeton University, Randstad och Verizon. Roxen grundades 1994. Huvudkontor och utvecklingscenter ligger i Linköping och kontor finns också i Stockholm, Amsterdam och Chicago. Besök www.roxen.com för mer information.