Renaults försäljningsresultat 2007

Renaultgruppen ökade sin försäljning med 2,2 % world-wide 2007 vilket innebar 2 487 453 sålda bilar. Gruppens andel av den totala bilmarknaden var 3,6 %. På Europamarknaden ökade Renault sin tillväxt under andra halvåret 2007. Renault sålde 1 624 266 bilar i Europa 2007 varav Dacia 79 672 Renault fortsatte att växa internationellt och ökade försäljningen utanför Europa med 16,5% till 863 187 sålda bilar vilket motsvarar nästan 35 % av Renaultgruppens totala nybilsförsäljning. Dacia-försäljningen ökade med 17,4% och säljsuccén med Logan bekräftades med 367 745 sålda bilar. Det är en ökning med 48% jmf med 2006. Renaultgruppen har sålt mer än 783 000 Logans world-wide sedan lanseringen i september 2004. 2007 var ett viktigt år med produktionsstart i Iran, Indien och Brasilien. Logan tillverkas nu i sju länder och marknadsförs i 55 under Renault och Dacia namnet. Logan MCV lanserades mellan januari och juni 2007 i Europa, Turkiet och Algeriet. Logan Van introducerades i Rumänien och Bulgarien i februari 2007. Den senaste modellen Sandero som är baserad på Loganplattformen började säljas i slutet av 2007 i Mercosurområdet. Under 2007 lanserades Logan transportbil, Nya Twingo, Nya Laguna bl a. Renaultgruppen fortsätter sin offensiv och lanserar ytterligare nio nya modeller under 2008. ”2007 års försäljningsresultat ligger i linje med våra prognoser; en nedgång under första delen av året för att under andra halvåret öka tillväxten drivet av lanseringarna av Nya Twingo och Nya Laguna” säger Patrick Blain, Executive Vice President, Sales and Marketing. Informationsavdelningen: Karin Karlsson, tel 0761-199 277. www.renault.se www.media.renault.com