Både &, hälften nötkött och hälften lins, från Smak av SVEA. Thomas Östlund, vd Protos. Foto Protos

Äntligen är framtidens mat här: Både & färs från Protos

Livsmedelsbolaget Protos är stolta över att tillkännage lanseringen av sin senaste innovation, Både & färs från varumärket Smak av SVEA. Både & är gjord av rena råvaror: hälften nötkött och hälften lins från KRAV-märkta gårdar i Sverige. Från och med måndag 9 september finns Både & i butik.

– Jag är själv idrottsman i grunden, har idrottande söner och vet vikten av god, näringsrik mat. Med Både & kan inte minst växande barn och ungdomar som behöver mycket protein och fibrer fortsätta att äta sina favoriträtter som köttfärssås, tacos och köttbullar på ett sätt som är hållbart för deras kroppar och för planeten, säger Protos vd Thomas Östlund.

Både & färs är skapad med Protos grundläggande målsättning i åtanke: Inte antingen eller, utan både och - både människa och miljö mår bäst av en kombination av animaliskt och växtbaserat protein. Både & är alltså inte bara en produkt, det är också resultatet av företagets vision att bli Sveriges bästa producent av goda, och näringsrika livsmedel med ett så låg resurspåverkan som möjligt vare sig det är från växt- eller djurriket.

– Vi på Protos är övertygade om att mat är viktigt på riktigt, och baljväxter innehåller nästan lika mycket protein som kött samtidigt som de tillför aminosyror och fibrer. Smakmässigt gifter sig linsen och köttet fantastiskt fint vilket gör Både & till en riktigt god, dryg, mättande och mångsidig färs, säger Protos vd Thomas Östlund.

Både & färsen är:

• God! Den smakar inte kött och inte lins utan Både &
  • Näringsrik med fullvärdigt protein och fibrer
  • En färs som mättar och är dryg
  • Fri från tillsatser - för en ren och smakrik matupplevelse
  • Omhändertagna råvaror - ingenting går till spillo
  • Svensk och ekologisk

Från måndagen den 9 september finns Både & i kötthyllan på COOP i hela landet, på ICA i Mälardalen och på Gotland, ett urval av Hemköp-butiker samt på Mathem.se.

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter drygt 1 miljard kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos bedriver nu ett flertal utvecklingsprojekt inom hållbar mat med målet att fortsätta vara Sveriges intressantaste livsmedelsföretag.

Vd och ägare av Protos är den tidigare ishockeymålvakten Thomas Östlund.

www.protos.se www.smakavsvea.se

Om Thomas Östlund

Thomas Östlund är känd som ishockeymålvakten med smeknamnet ”Osten” och hade sina största framgångar i mitten av 1990-talet. Thomas Östlund spelade 13 säsonger i AIK och Djurgården och för svenska landslaget i två VM, 1995 i Sverige (silver) och 1996 i Wien i Österrike. Senare blev han proms i Schweiz men återvände sedan till Djurgårdens IF där han avslutade spelarkarriären. 2004 övertar Thomas tillsammans med sina syskon familjeföretaget Stockholms Butikskött. Under hans ledning börjar man 2005 med KRAV-kött och 2011 startar man varumärket Smak av Gotland som idag är Sveriges största regionala köttmärke. 2011–2018 flyttar man stora delar av verksamheten från Stockholm till Gotland och går på kort tid från 150 till 70 anställda i Stockholm och från 60 till 150 personer på Gotland. 2014 tar eko-boomen fart ordentligt och omsättning växer med hela 30 %. Idag är man landets största producent av KRAV- märkt kött.

Smak av SVEA Både & färs och Thomas Östlund, vd och ägare av Protos.

Caroline Lagersparre Rydberg, pressansvarig Protos

caroline.lagersparre.rydberg@protos.se

Vd och ägare av Protos är den tidigare ishockeymålvakten Thomas Östlund.

www.protos.se www.smakavsvea.se