God och näringsrik svensk potatis i topp - kortversion

God och näringsrik svensk potatis i topp - kortversion

Kortversion av pressmeddelande 23 oktober 2019

Potatis är på frammarsch som en god och hälsosam råvara. 80 procent av svenska konsumenter tycker att potatis är överlägset nyttigast ur ett näringsperspektiv jämfört med andra alternativ.Potatis har länge varit en omtyckt råvara i Sverige och mättat många magar. Dagens konsumenter rankar potatisen högt för den goda smaken och för att man tycker att potatis är nyttig och hälsosam mat. I stort sett alla konsumenter köper potatis idag, hela 98 procent. Alla kan enkelt hitta sin egen favorit i det breda utbudet av potatissorter med stor variation i smak och tillagningsmöjligheter. Dessutom säger 11 procent att de vill äta mer potatis framöver och efterfrågar nya kreativa recept. Potatisens toppenlista Potatis är en källa till C-vitamin, B6 och kalium Potatis innehåller nyttiga kostfibrer som är bra för tarmarna Potatis innehåller viktiga antioxidanter Potatis ger mycket energi Potatisens långa hållbarhet minskar matsvinnet

Källa: Svensk Potatis AB www.svenskpotatis.se Kontakt:

Anders Huldt,
anders.huldt@svenskpotatis.se
Mobil: 070 - 288 670 17

För att ladda ner Årets Potatisrapport och bilder gå till Svensk Potatis pressrum