Älskade stad rullar in i Gamla stan

Älskade stad rullar in i Gamla stan

Det hållbara samlastningssamarbetet Älskade stad skalar upp och expanderar för att nu även omfatta Gamla stan i Stockholm

Med devisen ”Tillsammans för en tystare och renare stad” lanserades Älskade stad våren 2017. Ett branschöverskridande samarbete initierat av Bring, Ragn-Sells, Stockholm stad och Vasakronan. Sedan dess har Älskade stads elfordon levererat gods och hämtat avfall i centrala Stockholm och därigenom minskat trafiken. Redan initialt planerade man för att skala upp konceptet och sedan februari har Älskade stad expanderat – till Gamla stan.

– Precis som tidigare så kommer Bring med godset till fastigheten - Klara Zenit där vi lastar om och kör ut i Gamla stan. Det är det område i Stockholm som är den största utmaningen vad gäller framkomlighet. Om man jämför med city så är det betydligt svårare och miljön kräver stor försiktighet eftersom det är mycket folk som rör sig i området. Dessutom är det många trånga kullerstensgränder, säger Erik Wastesson, chef på servicetjänster vid Ragn-Sells.

Gamla stan har också ett begränsat leveransfönster eftersom motorfordon är förbjudna mellan 11 på förmiddagen och 06 på morgonen. I nuläget används en paketbil som enbart drivs på el, i väntan på ett specialbyggt fordon som konstruerats enkom för Gamla stan. Fordonet är långsamtgående liksom det fordonet som rullar i City.

– Det är verkligen anpassat för Gamla stan och är kortare, smalare, lägre och långsamtgående. Självklart är det också koldioxidfritt och drivs på el. Det kommer börja rulla till sommaren, berättar Erik.

Samtidigt som Älskade stad rullat in i Gamla stan planerar man för expansion på andra håll.

– Det finns konkreta, långtgående planer i andra städer men vilka det är kommer vi avslöja senare. När vi expanderar är det viktigt att göra det i en takt som inte äventyrar kvaliteten. Grundtanken är fortfarande att med fossilfria fordon köra så lite som möjligt med maximerad last under hela transportcykeln avslutar Erik

För frågor kontakta:

Adam Leth informationschef Bring, 070 - 789 78 50, adam.leth@bring.com

Erik Wastesson, chef servicetjänster Ragn-Sells, 073 - 093 93 01, erik.wastesson@ragnsells.com