Pressinfo 2007-03-01 - Kvinnor sitter sämst i bilen

Whiplashskador svarar för cirka 65 procent av alla invalidiserande personskador i trafiken, vilket motsvara cirka 30 000 personer årligen. Oftast inträffar de vid påkörning bakifrån, när huvudet först kastas bakåt och sedan framåt. Var tionde som drabbas av akuta besvär får även bestående men*. Kvinnor är särskilt utsatta. – De whiplashskydd som finns på marknaden är utprovade efter en manlig standard och testade på manliga testdockor. Det är anledningen till att kvinnor ofta sitter sämre i bilen. För att ett whiplashskydd ska fungera måste det vara anpassat efter föraren eller passageraren, säger Hasse Hagman från de Whiplashskadades Rättsförening. Folksam, som bedriver en intensiv forskning när det gäller trafiksäkerhet, ger bland annat följande råd för att minska riskerna för whiplashskada: • Justera huvudstöden till rätt nivå. Stödets överkant ska minst vara i höjd med hjässan. • Minimera avståndet mellan huvudet och huvudstödet genom att räta upp stolsryggen. • Håll ordentligt avstånd till framförvarande bil • Om du hinner se i backspegeln att du kommer bli påkörd bakifrån, pressa huvudet mot huvudstödet och vrid inte huvudet. Fagerdala Por-Pac AB, som har lång erfarenhet av tillverkning av skyddsprodukter för bilindustrin, har utvecklat whiplashskyddet RelaxGoSafer som gör bilfärden både säkrare och mindre tröttande. När man tog fram skyddet lades särskild vikt vid att det skulle vara lätt att montera och att det skulle ge den både säkraste och mest bekväma sittställningen för bilförare och passagerare. Skyddet har provats av både bilförare och passagerare under flera års tid. Det har också testats av whiplashföreningar och i olika krocktester. Förutom att sittställningen blir säkrare när man använder nackskyddet uppger många att de även slipper spänningar i nacke och axlar när de kör bil, och passagerare tycker att RelaxGoSafer gör färden bekvämare. RelaxGoSafer fästs enkelt på bilens nackstöd och eftersom skyddet är skålat efter bakhuvudet känner man att det sitter på rätt höjd. Med skyddet hålls huvudet rakt, dessutom minskas avståndet mellan huvudet och nackstödet, vilket ger en minskad risk för whiplashskada vid påkörning bakifrån. Skyddet passar de flesta bilmodeller och säljs genom webbsidan madebyfagerdala.se. Cirkapris: 495 kr (inkl. moms) Färg mörkgrå. Fagerdala Por-Pac medverkar på Göteborg Motor Show, 1-4 mars 2007, monter nr. B03:62. Redaktioner som vill låna ett whiplashskydd är välkomna att kontakta Krister Hedman på Fagerdala. För mer information kontakta gärna: Hasse Hagman, ordförande i de Whiplashskadades rättsförening, tel. 0300-70718, e-post: kansliet@wrf.se Krister Hedman, projektledare teknisk utv. RelaxGoSafer, Fagerdala Por-Pac AB, tel. 0706-24 86 10, e-post: krister.hedman@fagerdala.se Ingvar Masser, produktchef RelaxGoSafer, Fagerdala Por Pac AB, tel. 070-821 04 05, e-post: ingvar.masser@fagerdala.se Fagerdala Por-Pac AB, med huvudkontor i Lindesberg, arbetar med att formge och tillverka produkter i cellplast för bilindustrin samt till förpackning och isolering. Under varumärket madebyfagerdala.se producerar man även innovativa konsumentprodukter. Miljöfrågor är prioriterade och cellplasten EPP och EPS som används i företagets produkter övergår vid förbränning till kol och väte. Fagerdala Por-Pac har ca 180 anställda och är sedan 1999 ett dotterbolag till Fagerdala World Foams. * Källa faktauppgifter om whiplash: Folksam www.folksam.se/forskning

• Friskvård