Eezervagnarna kopplas till motorcyklar och kan sedan på ett säkert sätt transportera blivande mammor till sjukhus för säker förlossningsvård i Burundi.

MC-ambulans i Köping ska lära Second hand-volontärer om mödradödlighet

Det kan vara livsfarligt att föda barn om du bor i Burundi. Dåliga vägar och långa avstånd till sjukhusen gör att kvinnor inte får tillgång till förlossningsvård. Men nu finns en lösning. Specialtillverkade MC-ambulanser kör gravida kvinnor på landsbygden till sjukhus och räddar liv. Måndagen den 14 september gästas PMU:s Second hand-butik i Köping av en likadan MC-ambulans. De volontärer som vill får chans att teståka.

– Det är en unik möjlighet att få visa volontärerna vad deras engagemang för butiken i slutändan leder till, säger Helen Ajdert Erlandsson, butikschef på PMU Second hand i Köping.

Idén om MC-ambulanser kom från svenska ideella föreningen Eezer men stöds nu också av biståndsorganisationen PMU. MC-ambulanserna har specialtillverkade vagnar med bra stötdämpning som ska klara av att säkert transportera gravida kvinnor över Burundis dåliga landsbygdsvägar.

Burundi är ett av de länder i världen där mödradödligheten är som störst. På 100 000 födslar dör 548 kvinnor. Många fler får skador, infektioner eller drabbas av handikapp för att de inte fick den vård de behövde vid förlossningen. Om kvinnor får tillgång till vård kan både mammor och barn räddas.

Biståndsorganisationen PMU har under många år genomfört olika förebyggande hälsoinsatser för mödravården i Burundi. Transporten till vårdkliniken är nu ett nytt steg i att minska den höga mödradödligheten. Förhoppningen är att på sikt bygga 50 MC-ambulanser i Burundi som ska transportera blivande mammor till bra förlossningsvård.

– En väldigt stor del av de kvinnor som ska föda barn i Burundi måste gå till fots. När jag besökte en av klinikerna uppe i bergen i södra Burundi mötte jag en ung mamma som hade värkar. Det var hennes första barn och hon hade gått till fots tre kilometer för att komma till kliniken. Utanför på gårdsplanen stod en ny MC-ambulans. Det kändes skönt att veta att den nyförlösta mamman skulle slippa gå de tre kilometerna hem med sitt barn, säger Lars Klingsbo, projektledare för PMU:s påverkansarbete och en av initiativtagarna till Eezer.

Den 14 september kommer Lars Klingsbo och MC-ambulansen till Köping för att träffa Second hand- butikens personal och volontärer. Besöket är en del av en turné där PMU åker ut i Sverige för att fortbilda volontärer kring mödradödlighet och om PMU:s arbete med FN:s globala mål, Agenda 2030. De timmar av hårt arbete som alla Second hand-volontärer gett för butiken har stor betydelse för det arbete som PMU kan genomföra ute i världen för att hjälpa utsatta människor. MC-ambulanser för gravida kvinnor är ett konkret exempel på det.

– En del av de pengar som bekostar MC-ambulanserna i Burundi kommer från vårt arbete i Second hand-butiken. MC-ambulansen blir ett väldigt tydligt exempel för våra volontärer på att det de gör verkligen gör skillnad. Vi hoppas att fler blir uppmuntrade i sitt engagemang och att det kan locka till nya volontärer, säger Helen Ajdert Erlandsson.

Program 14 september:

• Från 13.00 kan media komma och provåka MC-ambulans.
  • 14.00 medarbetarträff med utbildning för personal
  • 17.00 volontärträff med utbildning

För mer information och kontakt samt för att boka en provtur med MC-ambulansen:

Linnéa Jimenez,
Pressansvarig PMU,
linnea.jimenez@pmu.se

Regioner

PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete) är en av Sveriges större biståndsorganisationer och är de svenska pingstförsamlingarnas biståndsorgan. Organisationen arbetar tillsammans med lokala församlingar i 141 projekt i 31 länder.