Rapid Relief Team (RRT) hjälper Göteborgs hemlösa och missbrukare: “Ni vet inte hur mycket det betyder”

Torsdagen den 20 maj bjöds Rapid Relief Team (RRT) in till LP kontaktens enhet på Herkulesgatan i Göteborg, där människor erbjuds beroendevård på kristen grund, för att servera måltider till hemlösa och personer med beroendeproblem. Föreståndaren för LP Stiftelsen kommenterade “ni vet inte hur mycket det betyder”.

LP enheten på Herkulesgatan 28 i Göteborg arbetar tillsammans med Dream Center Church, en ideell organisation som hjälper Göteborgs socialt utsatta ungdomar, för att skapa en träffpunkt för stadens hemlösa. Vid LPs öppet hus bjöds RRT in, som var på plats på eftermiddagen för att servera över 150 hamburgare till de ca 100 gästerna.

RRT är en global välgörenhetsorganisation med volontärer från den kristna kyrkan Plymouthbröderna, som stödjer människor i nöd- och katastrofsituationer, personer med funktionshinder, missgynnade barn samt hemlösa. Genom RRT uttrycker medlemmar sin kristna värdegrund genom att jobba volontärt med omsorg och medkänsla. I julas samarbetade RRT med Café Trappanér för att dela ut bland annat filtar och sovsäckar till Göteborgs hemlösa, som GP och SVT uppmärksammade. Under COVID-19 pandemin har de hemlösas situation i Göteborg försvårats ytterligare, vilket gör lokala initiativ som dessa viktigare än någonsin.

Volontärernas insats togs emot med stor glädje: "det är rörande att se att det finns andra som verkligen bryr sig om mänskligheten" kommenterar en av de personerna, som erbjöds en varm måltid av RRT på torsdagen. Förutom hamburgare delades det ut food boxes, vacuumförpackade snackpacks med vatten, nötter, choklad och andra snacks, samt hygienpåsar innehållande shampoo och andra hygienprodukter till deltagarna.

RRT har under maj månad även delat ut snackpacks till Sjöräddningen Smögen samt givit matlådor innhållande en komplett taco-måltid till Ronald McDonald husen i Linköping och Lund.