Plymouthbröderna engagerar sig i samhället i stor utsträckning dagligen.

Nyhet -

Hur ordet sekt har förändrats - och hur det påverkar uppfattningar om minoritetsgrupper

Den ökande sociala interaktionen som medlemmarna i Plymouthbröderna har med sitt volontärarbete genom Rapid Relief Team leder till en förändring i människors idé av vad en sekt egentligen är.

Ursprungligen betraktades ordet sekt inte negativt och användes ofta för att beskriva en grupp människor som bildade en distinkt enhet inom en större grupp efter förfiningar eller distinktioner av tro eller praktik.

Ordet beskrev en tätt sammansvetsad gemenskap eller samfund där medlemmarna engagerade sig för likasinnade mål och övertygelser.

Men under de senaste åren har vissa extremistgrupper med tragiska självdestruktiva slut skapat farliga, asociala och negativa konnotationer till ordet “sekt”.

Med tiden har många rörelser som har betecknats som sekter arbetat för att motverka och slå hål på felaktiga myter och uppfattningar.

Detta inkluderar den kristna kyrkan Plymouthbröderna.

De grundades för över 180 år sedan och är en gruppering inom den vanliga protestantiska kyrkan med mer än 300 autonoma församlingar i 18 länder runt om i världen.

Samtidigt som de håller fast vid sina kärnvärden som skapades i början av 1800-talet, har de under de senaste åren visat hur en öppen, kristen tro kan förkroppsligas på olika sätt inom många samhällsområden.

Rapid Relief Team, en fristående välgörenhetsorganisation i vilken många medlemmar arbete som volontärer, verkar inom alla platser där bröderna bor, hjälper räddningstjänster med varma måltider, tar hand om hemlösa och familjer i svåra situationer och bidrar till samhället på otaliga sätt när det finns behov.

Medlemmarna engagerar sig i samhället i stor utsträckning dagligen.