En utdelning av 15 000 munskydd hjälper asylsökande

Under mars skriver TTELA tidningen om en utdelning av 15 000 munskydd av välgörenhetsorganisationen Rapid Relief Team.

Anna-Maria Holmgren från TTELA förklarar - Efter hårdare coronaråd om munskydd rycker välgörenhetsorganisationerna in och hjälper asylsökande. I veckan delas 15 000 munskydd ut till de boende på Restad gård. ”De boende har inte råd att köpa själva” säger Christina Selander, volontär Röda korset.

Munskydden kommer från hjälporganisationen Rapid Relief Team, efter en förfrågan från Bräcke Diakoni, som skänker dem till förmån för de boende på Restad gård. Röda korset, som håller till på Restad gård, har tagit på sig ansvaret att dela ut munskydden.

– Det är verkligen efterlängtat av många. Vi ser nästan inga människor ute, många är jätterädda för corona och sitter bara hemma, men nu kan de röra sig som alla andra i samhället. Nu kan de också åka buss till stan, så det är jättebra, förklarar Christina Selander.

– De är väldigt glada över att få munskydden. Vi märker att de känner att de blir räknade med. Att det är ¬någon som satsar på att de också ska ha en bra hälsa.

Rapid Relief Teams (RRT) personal är medlemmar ur den kristna kyrkan Plymouthbröderna och genom välgörenhetsorganisationen kan de hjälpa där det finns humanitärt behov i samhället.

David Skinner från Plymouthbröderna säger "vi är så glada för vad RRT gör i så många olika situationer och detta var en perfekt möjlighet för medlemmarna från kyrkan att stödja som RRT volontärer.”