Myter och fördomar om Plymouthbröderna – del 4: Livsstil, kultur och traditioner

Blogginlägg -

Plymouthbröderna är en kristen kyrka som grundades i början av 1800-talet. Ändå finns det fortfarande många missförstånd och fördomar om kyrkan och medlemmarnas tro. I fyra delar besvarar och förklarar Plymouthbröderna nu de vanligaste fördomarna och missförstånden som finns om kyrkan, den fjärde och sista delen handlar om Plymouthbrödernas livsstil, kultur och traditioner.

Medlemmar får inte titta på TV eller använda internet

När radio och TV introducerades under början och mitten av 1900-talet kände många av kyrkans medlemmar att en del av innehållet inte var lämpligt för deras tro och livsstil.

Kyrkan uppmuntrar fortfarande inte TV och internet för underhållningssyften, och medlemmarna väljer själva att undvika det på grund av deras tro. Däremot använder medlemmarna och deras barn TV och internet som informationskälla i skolan och på sina arbetsplatser, precis som samhället i stort.

För barn till medlemmar i kyrkan är det föräldrarna som väljer vilken typ av innehåll de kommer i kontakt med när de växer upp, precis som i de flesta familjer.

Medlemmarna äter inte mat med andra

Det är sant. För de som inte är bekanta med den kristna läran kan denna idé om kristen gemenskap låta ovanlig eller konstig men det finns inget mystiskt med det. En viktig del av Plymouthbrödernas tro är att bara äta måltider med andra medlemmar som de firar Herrens nattvard tillsammans med.

Gemenskap bland kyrkans medlemmar innebär inte att de isolerar sig från samhället. De lever och arbetar tillsammans med alla människor i näringslivet och i samhället genom exempelvis välgörenhetsinsatser.

Plymouthbröderna firar inte jul och påsk

Plymouthbröderna firar inte traditioner som jul och påsk. I stället firar kyrkans medlemmar varje söndag Herrens Måltid, alltså Nattvarden, vilket är en av de centrala ritualerna i majoriteten av kristna kyrkor. Kyrkans medlemmar träffas i små grupper varje vecka, och det är en del av deras åtagande gentemot varandra att leva ett liv i enlighet med den kristna bibeln. Medlemmarna ser dock fram emot och uppskattar årets alla allmänna helgdagar som ger dem möjlighet att spendera extra tid med familjen.

Läs Myter och fördomar om Plymouthbröderna - del 1: Plymouthbröderna i det svenska samhället

Läs Myter och fördomar om Plymouthbröderna - del 2: Plymouthbrödernas inställning till familj och barn

Läs Myter och fördomar om Plymouthbröderna - del 3: Plymouthbröderna som kristen kyrka