Myter och fördomar om Plymouthbröderna - del 1: Plymouthbröderna i det svenska samhället

Blogginlägg -

I fyra delar besvarar och förklarar Plymouthbröderna nu de vanligaste fördomarna och missförstånden som finns om kyrkan. Den första delen handlar om vilken roll Plymouthbröderna och dess medlemmar har i det svenska samhället.

Plymouthbröderna isolerar sig från samhället

Nej, inte alls. Plymouthbröderna är aktiva och närvarande medborgare i samhället. Kyrkan och dess medlemmar är en välintegrerad del av de lokala samhällen där de bor och i det svenska samhället i stort, med målsättningen att stödja sina medmänniskor med omsorg och medkänsla.

Mytens ursprung härstammar troligen från när de första församlingarna bildades i Sverige under slutet av 1800-talet och tidigt 1900-tal. Det var vanligt att trosfränder knöt sig till varandra och utomstående såg därför på dem med viss skepsis eftersom de inte deltog vid den traditionella kyrkans mässor. Detta gällde inte bara Plymouthbröderna utan de flesta frikyrkliga rörelser.

Flertalet medlemmar idag driver familjeägda företag med många anställda som inte är medlemmar i kyrkan. Företagen betalar skatt och hjälper därigenom till att driva ekonomin i de områden där de lever och arbetar. Samtliga medlemmar vill dock leva enligt sin tro och enligt sina egna traditioner, då blir det naturligt att det huvudsakliga umgänget utanför arbetet blir inom den kyrkliga gemenskapen.

Ett exempel på Kyrkans engagemang i samhället är välgörenhetsorganisationen Rapid Relief Team (RRT) som består av volontärer i form av medlemmar som erbjuder praktiskt stöd till andra välgörenhetsorganisationer, räddningstjänster och länder i kritiska situationer. RRT samarbetar också med andra hjälporganisationer som hjälper utsatta ungdomar, personer med funktionshinder och hemlösa.

De som lämnar kyrkan måste klippa banden till sina familjer

Att individer lämnar sin kyrka händer inom alla religioner. Det är ofta känslomässigt påfrestande när en familjemedlem väljer att lämna den kyrka som de växt upp i. Inom Plymouthbröderna är det upp till varje familj att välja hur de upprätthåller familjebanden. Kyrkan skulle aldrig förhindra att familjer kommunicerar med varandra.

Plymouthbröderna är en kristen kyrka som värderar familjegemenskapen väldigt högt, och alltid strävar efter att agera med vänlighet och medkänsla. Sedan 2020 har bara en person lämnat kyrkan i Sverige.

Medlemmar får inte utbilda sig vid universitet eller högskola

Plymouthbröderna tror på att lärande är en livslång resa, högre utbildning och karriärutveckling uppmuntras alltid. Universitetet är ett alternativ inom vidareutbildning eller karriär som medlemmarna utforskar.

De medlemmar som ägnar sig åt vidareutbildning erhåller ofta sina eftergymnasiala kvalifikationer från universitet eller andra utbildningsorganisationer genom onlinekurser. Många medlemmar har utbildat sig och erhållit kvalifikationer inom exempelvis företagsledning och redovisning.