Green Buildings Planon

Hantera arbetsplatsernas påverkan på miljön

Världen över ökar uppmärksamheten kring hållbarhet. Många arbetsplatsansvariga funderar alltmer på vilken roll de kan, och bör, spela i att minska företagets klimatpåverkan. I det här inlägget diskuterar vi vilken positiv påverkan hållbar arbetsplatshantering kan ha, varför det är mer brådskande än någonsin tidigare, samt vilken roll teknik har i att säkerställa att hållbarhetsvisionen lyckas.

Underliggande syftet med hållbar arbetsplatshantering

Världen över ökar uppmärksamheten kring hållbarhet. Många arbetsplatsansvariga funderar alltmer på vilken roll de kan, och bör, spela i att minska företagets klimatpåverkan. Det underliggande syftet med hållbar arbetsplatshantering är att minska påverkan på miljön samt förbättra hälsan, välbefinnandet och produktiviteten hos arbetsplatsens användare, både nu och i framtiden. I det här inlägget diskuterar vi vilken positiv påverkan hållbar arbetsplatshantering kan ha på både den fysiska och den sociala miljön, varför det är mer brådskande än någonsin tidigare, samt vilken roll teknik har i att säkerställa att hållbarhetsvisionen lyckas.

Hållbara arbetsplatser: En brådskande faktor

Arbetsplatsansvariga har fokus på att underhålla, förbättra och anpassa arbetsplatserna för att stödja organisationens och medarbetarnas mål – och har därmed en viktig roll i att sätta upp, mäta och uppnå hållbarhetsmålen för verksamheten. Olika källor är överens om att uppskattningsvis 40 % av organisationers koldioxidutsläpp och över 50 % av elförbrukningen kommer från deras byggnader och arbetsplatser. Sammanlagt 80 % av energiförbrukningen under en byggnads livscykel är ett resultat av byggnadens driftsenergi. (Källa: Using Data to Drive Workplace Innovation and Sustainability, Frost & Sullivan, 2022).

Detta skapar möjligheter att maximera prestandan hos tillgångar såsom uppvärmning, VVS-enheter, belysning, maskiner och IT-system samt även att öka effektiviteten hos medarbetarna. Att uppnå komfortförhållanden är inte endast en fråga om att öka belysningsnivåerna eller justera temperaturer som svar på oönskade temperaturer i byggnaden. Det handlar snarare om att hitta de optimala tillstånden och att identifiera den psykologiska grunden till hållbara beteenden.

Frost & Sullivan (2022) menar att ”hållbarhet kommer att vara ett av de stora särdragen under kommande år för alla typer av verksamheter”. Av flera olika anledningar, inklusive en önskan om en grön återhämtning från pandemin, är det nu uppenbart att efter årtionden av överläggningar är eran av brådskande hållbarhet officiellt här.

Hållbara arbetsplatser och teknik

Vi kan inte spåra förändringar och förbättringar inom hållbarhetsinitiativ om vi inte har rätt data. I takt med att fler och fler företag inser fördelarna med att ha en hållbarhetsagenda, inser de även att det för att spåra framgångar krävs verkliga data. Dessa data gör att det går att skapa KPI:er utifrån uppsatta hållbarhetsmål. Det är även viktigt att ha bra sätt att rapportera data som kan hjälpa förvaltare fatta de bästa besluten.

På dagens arbetsplatser har teknik och data blivit av stor vikt för att hjälpa företag upptäcka möjligheter för att förbättra hållbarheten. Teknik spelar en stor roll i att leverera sådana data. Användningsfall rörande utrymmesbeläggning, rumstillgänglighet, tillgångshantering, underhåll m.m. kan medföra stora risker för organisationer om det finns okända faktorer. Riskerna inkluderar oväntade kostnader, dåligt nyttjande av rum, felaktig tillgångshantering och allmänna avbrott i den dagliga verksamheten.

Alla fastighetsansvariga bör i dagsläget vara medvetna om att ovanstående risker är relaterade till en organisations koldioxidavtryck, det vill säga förlorad effektivitet för människor eller arbetsplatstillgångar innebär förlorad hållbarhet! Tack vare teknik och datavisualisering elimineras gissningarna, vilket gör att ansvariga kan göra välgrundade val som förbättrar hållbarheten för både arbetsplatsen och dess användare. Genom att ansluta programvara, enheter och sensorer till ett integrerat system får förvaltare visualisering i realtid samt möjlighet att övervaka varje aspekt av byggnaden med tydliga verksamhetsinsikter.

Framtiden för hållbarhet och IoT

Våra liv blir allt mer komplicerade, och arbetsplatser likaså. Men tillsammans med komplexiteten kommer även fler möjligheter att göra skillnad – inom såväl sociala, miljömässiga och myndighetsmässiga aspekter av organisationen. Trenden mot digital, smart och intuitiv teknik förändrar vårt sätt att använda data för att optimera resurser och digitalisera våra arbetsplatser och vår miljö. Teknik gör stora framsteg för att förbättra användningen av enheter och system, med hållbarheten i fokus. Hållbarhet handlar inte längre om att göra minsta möjliga för att uppfylla kraven. Det är ett avgörande investeringsområde där verksamheter kan erhålla reell avkastning och skapa konkurrensfördelar.

För mer information om hur du kan hantera arbetsplatsernas påverkan på miljön, läs denna intressanta rapport skriven av Frost & Sullivan, "Using Data to Drive Workplace Innovation and Sustainability". Den ger värdefulla insikter gällande:

- företagets sociala ansvar (CSR)
- regelefterlevnad, miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning (ESG)
- kundernas och personalens förväntningar
- riskhantering
- affärsmål
- kostnadsbesparingar

Läs mer här.

Victoria Einarsen Westvik

Presskontakt Regional Marketing Manager LinkedIn

För mer hållbara fastigheter och arbetsplatser

Planon är en marknadsledande leverantör av mjukvara för hållbara och smarta fastigheter som kopplar samman byggnader, människor och processer. Genom att eliminera datasilos och sammanföra lösningar till en gemensam informationsplattform ger Planon konkreta och handlingsbara insikter till alla intressenter. Oberoende marknadsundersökningar och konsultföretag har konsekvent rankat Planon som en global marknadsledare. Planon har implementerat sina heltäckande lösningar hos över 2 500 kunder och stöds idag av kontor och partners över hela världen.

Planon Software

Mässans gata 10