Richard Forsshéll VD/CEO Pizza Hut

Richard Forsshéll ny vd för Pizza Hut

Richard Forsshéll tar över som ny vd för restaurangkedjan Pizza Hut. Han kommer närmast från jobbet som retailkonsult i egen regi, och dessförinnan från Tiger of Sweden där han arbetat som Global Retail Director. Richard Forsshéll efterträder Björn Källström som efter 15 år lämnar sitt uppdrag som vd.

Richard Forsshéll har lång erfarenhet av ledarskap och konceptutveckling inom både närbutiker och e-handel. På Tiger of Sweden hade han ett helhetsansvar fö r fö rsä ljning, inkö p, etableringar inom retail samt ansvarig för franschising och utveckling av butikskoncept. Innan Tiger of Sweden arbetat han tio år i ledande befattningar på 7-Eleven, Reitan Servicehandel Sverige.

– Pizza Hut är ett starkt varumärke med enorm potential och för mig känns det fantastiskt att få jobba med snabbrörligt och service igen. Mitt uppdrag är att fortsätta göra väl avvägda etableringar för företaget, prova nya idéer och växa i en stabil takt. Jag ser fram emot att få leda denna resa tillsammans med alla medarbetare på Pizza Hut, säger Richard Forsshéll.

Sökandet efter en ny vd har pågått sedan årsskiftet efter att den nuvarande vd:n Björn Källström meddelat ägarna att han ville sluta.

– I Richard Forsshéll har vi hittat en kompetent ledare med lång erfarenhet av ledarskap, marknadsföring, drift och försäljning inom snabbrörliga konsumentvaruföretag. Med hans kunskap av att jobba med mat utifrån konsumentens synvinkel kommer han att kunna uteckla och driva Pizza Hut framåt på flera spännande sätt, säger Kim Strømsborg, styrelseordförande i Nordic Restaurant Group Pizza AB, ägarbolag till Pizza Hut Sverige.

Richard Forsshéll tillträder den nya tjänsten idag.