Pizza Hut Sverige tar omtag i varumärkesarbetet, lanserar Pizza Hut - More than pizza

Pizza Hut Sverige utmanar med nya konceptet More than pizza.
En pizza är aldrig bara en pizza. Det var insikten som låg till grund för det nya kommunikationskonceptet More than Pizza, framtaget av NoA Elevate.

Med 25 restauranger runt om i landet är kännedomen för Pizza Hut Sverige hög. Men för att stärka varumärket, nå ut till en yngre målgrupp och hitta en tydligare egen position på marknaden gick man hösten 2022 ut i byråpitch – och valet föll på NoA Elevate.

"Det har varit så spännande och roligt att ta fram det här konceptet som verkligen sticker ut på en ganska hamburgardominerad marknad. Som det ledande pizzavarumärket vill vi med denna lansering utmana och tänka nytt i alla kanaler. Vi är oerhört nöjda med konceptet som verkligen fångar hjärtat och själen i allt som Pizza Hut står för", säger Andrea Lindgren, CMO för Pizza Hut Sverige.

Initialt genomförde NoA Consulting en stor konsumentstudie för att titta på beteende kring hur och när vi äter pizza. Undersökningen visade att Pizza Hut hade låg saliens, trots att målgruppen svarade att pizza som maträtt var relevant vid många olika typer av tillfällen. Det blev också tydligt i studien att målgrupperna associerade pizza med mer än själva måltiden. Det är belöningen efter flytten, uppladdningen inför matchen, sommarhänget i parken och räddningen efter en riktig helkväll. Dessa insikter var grunden till det nya konceptet More than Pizza, där Pizza Hut Sverige vill utmana snabbmatskategorin och äga pizza på bred front. För att attrahera en yngre målgrupp har NoA Elevate också arbetat ut en ny tonalitet för Pizza Hut.

"Som kreatör är det alltid extra kul att jobba med en modig kund som verkligen vågar utmana. Vi har tillsammans arbetat hårt för att det visuella och tonaliteten i kommunikationen ska väcka igenkänning, vara direkta och kännas autentiska", säger Jessica Jonsson, Art Director på Noa Elevate.

Konceptet More than Pizza lanseras i maj och kommer att gå under hela 2023 i digitala kanaler, sociala medier, utomhus, i radio och på festivaler, samt event.

Arbetsgrupp:

Pizza Hut Sverige
    Andrea Lindgren, CMO
    Johanna Dannqvist, Digital Marketing & Content Manager

NoA Elevate
    Jessica Jonsson, Art Director
    Vera Doverdalen, Copywriter
    Lisa Rabe, Content Creative
    Catharina Hamlund, Produktionsledare
    Alexander Stangel, Customer Success Manager

Butikskommunikation
    Magnus Linehag, Art Director

Fotograf
    Daniel von Malmborg
    Gabriel Liljevall

Dobedai Produktionsbyrå
    Christian Roussos - copywriter/regissör
    David Martholm - producent/grundare

Pizza Hut grundades av bröderna Frank och Dan Carney från Kansas, USA som drömde om att starta en annorlunda pizzeria med amerikansk twist. De lånade 600 dollar av sin mamma och den 31 maj 1958 slog de upp dörrarna till sin första restaurang i Wichita. Det blev succé!

Idag finns Pizza Hut i över 100 länder med över 17 000 restauranger och serverar förutom den klassiska pan pizzan även tunna surdegspizzor, goda sides och smakfulla efterrätter. Pizza Hut kom till Sverige 1987 och har lanserat flertalet spännande koncept och produkter såsom julbord och brunch samt klassikern; den generösa glassbuffén. Pizza Hut har 26 restauranger i Sverige. Läs mer om Pizza Hut på www.pizzahut.se