Andrea Lindgren, marknadschef på Pizza Hut

Blogginlägg -

Effektfull marknadsföring - En Q&A med Andrea Lindgren, Jurymedlem i 100-wattaren

I den ständigt föränderliga världen av marknadsföring, är det en stor förmån att få insikter från en expert som Andrea Lindgren, marknadschef för Pizza Hut och jurymedlem i "100-wattaren 2023" för Sveriges Annonsörer. Låt oss dyka in i Andreas tankar och idéer som speglar hennes resa genom olika branscher och framstående positioner inom marknadsföring.

Q&A session med Andrea Lindgren

Som marknadschef för Pizza Hut Sverige och jurymedlem i "100-wattaren", vad ser du som de viktigaste kriterierna för en framgångsrik reklamkampanj i dagens marknad?

Att kunna påvisa hur man löste ett problem man identifierat är nyckeln, tillsammans i en kombination av bra siffror. Det är viktigt att man inte skapar problem som egentligen inte finns och att de mål och resultat man tagit fram inte endast är en jämförelse med sig själv.

Hur tror du att din erfarenhet från ATG, Apoteket, Cloetta och Pizza Hut kan bidra till bedömningen i "100-wattaren"?

Min mångsidiga erfarenhet från olika stora företag i varierande roller ger mig en bred förståelse för olika marknadsstrategier och hur de kan tillämpas över branschgränser.

Vilken roll anser du att innovation spelar i skapandet av reklam och hur har du sett detta appliceras i Pizza Hut's marknadsföringsstrategier?

Innovation är ett begrepp som börjar bli urvattnat, lite grann som ”modig” och ”framåtlutad”. Jag skulle hellre använda ordet ”kreativ”; visa hur man med små medel lyckas nå ut och fram i bruset bland de stora drakarna. Det tycker jag att vi gjort oerhört bra och är en viktig komponent i vår strategi. Personligen blir jag mer imponerad av mindre aktörer som genom en finurlig kommunikation eller guerillaaktivering lyckats få uppmärksamhet än en stor aktör som köper sig till all synlighet som finns men där kreativiteten saknas.

Hur balanserar du behovet av att vara kreativ och nyskapande med att upprätthålla ett starkt och igenkännbart varumärke som Pizza Hut?

Genom att konsekvent använda vår tonalitet och anpassa oss till olika kanaler på ett sätt som speglar Pizza Hut. Vi vågar testa och utvärdera nytt.

Kan du ge exempel på en kampanj som du anser skulle vara en stark kandidat för "100-wattaren" och varför?

Vi har sett många fina bidrag. Jag ser fram emot att se fler från mindre aktörer, där det finns mycket att lära.

På vilket sätt anser du att digitala trender och sociala medier har förändrat landskapet för reklam och marknadsföring?

Digitala trender och sociala medier har haft en stor inverkan och förändrat marknadsföring genom mer målgruppsinriktade kampanjer, ökat samarbete med kreatörer och nå ut på ett helt annat sätt, bättre mätbarhet och analys samt kunna vara snabbar på bollen när någonting oväntat händer.

Hur värderar du effekten av en reklamkampanj? Vilka specifika mätverktyg eller indikatorer förlitar du dig mest på?

Det finns olika verktyg och system, men det viktiga är att veta vad man ska göra med den data man samlar in.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för varumärken som Pizza Hut i att skapa reklam som engagerar i en alltmer digitaliserad värld?

Jag ser bara möjligheter! Det händer mycket på Pizza Hut och digitalisering är definitivt en viktig komponent

Slutligen, vad är ditt bästa råd till andra marknadsförare som strävar efter att skapa prisvinnande reklamkampanjer med effekt?

Börja med att fråga dig själv vilket problem din produkt eller tjänst löser. Resten kommer följa naturligt.

Om juryarbetet 100-wattaren

Juryarbetet i tävlingar som 100-wattaren involverar en grupp experter som bedömer och utvärderar inskickade bidrag baserat på kriterier som kreativitet, innovation, och effektivitet. Denna process innefattar noggrann granskning, diskussion och samförstånd för att avgöra vilka kampanjer som mest effektivt uppfyller tävlingens mål och förtjänar att belönas.
Deltagande kampanjer bedöms utifrån deras förmåga att uppnå mätbara resultat och påverka målgrupper på ett effektivt sätt. Med deltagare från olika branscher, erbjuder 100-wattaren en plattform för att visa upp och erkänna de bästa insatserna inom svensk marknadskommunikation.