ohan Nilsson, PiteEnergi, Fredrik Bellander, Pireva, Erik Sandström, NCC och Micael Kemi, Piteå kommun. Foto: Hanna Wimander

Pitholmshöjden ska växa fram genom samverkansprojekt

Piteå kommun tillsammans med Pireva, PiteEnergi och NCC startar ett nytt kapitel i Piteås stadsutveckling. Genom ett stort samverkansprojekt tas gemensamma steg mot att utveckla Pitholmshöjden – ett nytt bostadsområde öster om stan.

Pitholmshöjden kommer att ligga beläget nära både stadskärnan och naturen. I det nya bostadsområdet planeras det för 200 bostäder, inklusive villor, radhus och flerbostadshus, samt viktiga samhällsfunktioner som skola, idrottshall och förlängning av Svartuddsvägen. Projektet omfattar byggandet av gator, gång- och cykelvägar, vatten- och avloppsledningar, pumpstationer, dagvattenmagasin samt arbeten med el, bredband och fjärrvärme.

Nära samarbete

I juni stod det klart att det var NCC Sverige AB som vunnit upphandlingen för infrastrukturen på Pitholmshöjden som Piteå kommun, Pireva och PiteEnergi gått ut med. Projektet kommer att utföras som en samverkansentreprenad, och är det första stora samverkansprojektet som Piteå kommun har upphandlat.

Fokus ligger på nära samarbete mellan alla inblandade parter för att säkerställa bästa möjliga resultat. Det innebär att Piteå kommun, Pireva, PiteEnergi och NCC Sverige AB kommer att arbeta tätt ihop för att samordna resurser, erfarenheter och kompetens för att utveckla infrastrukturen för området.

– Det här projektet är ett viktigt steg i Piteås utveckling och det första av sitt slag för kommunen. Genom att arbeta i nära samverkan med varandra kan vi optimera våra resurser. Samverkan är en avgörande faktor till ett framgångsrikt projekt och till att skapa en attraktiv stadsdel som möter behoven hos både dagens och morgondagens invånare, säger Micael Kemi, gatuchef och ombud för Piteå kommun.

– Denna typ av samverkansprojekt, partnering, är en ny erfarenhet för Pireva. I första hand är min förhoppning att samarbetsformen skall ge fördelar i vår gemensamma strävan mot en hållbar stadsdel på Pitholmshöjden, men också att det skall ge oss inspiration till att utveckla våra arbetssätt i kommande projekt, säger Fredrik Bellander, vattenchef och ombud för Pireva.

Smarta lösningar

På Pitholmshöjden kommer innovativa och smarta lösningar att spela en central roll för att skapa en stadsdel som underlättar en hållbar livsstil för de boende. Elnätet anpassas för att hantera en ökad användning av solceller, elbilsladdning och energilagring. Genom att integrera teknik och design på ett smart sätt, ska en minskad miljöpåverkan och ökad livskvalitet främjas. Området kommer bland annat att ha energieffektiv belysning, trygga gång- och cykelvägar samt tillgång till kollektivtrafik som främjar hållbara val i vardagen.

– Genom att arbeta tillsammans kan vi säkerställa att vi bygger en infrastruktur som är långsiktigt hållbar och anpassad för framtidens behov. Det är genom samarbetet vi skapar en stadsdel som verkligen bidrar till ett hållbart samhälle, säger Johan Nilsson, chef Bredband och ombud för PiteEnergi.

– Att arbeta tillsammans och nyttja allas styrkor gör det möjligt för oss att skapa en stadsdel som är redo att möta framtidens utmaningar och möjligheter. Vi är övertygade om att nyckeln till framgång är vår gemensamma insats. Tillsammans bygger vi en hållbar stadsdel, säger Erik Sandström, projektchef och ombud för NCC.

Byggs i etapper

Pitholmshöjden kommer att byggas i etapper och de första tomterna planeras släppas i tomtkön under 2025.

Detaljplanen är överklagad till mark- och miljödomstolen och inga byggnationer kan ske inom området förrän detaljplanen är beslutad. Nu påbörjas planeringsarbeten samt byggnationer för den del av området som vunnit laga kraft (inom Strömnäsbacken etapp 2).

Följ utvecklingen av Pitholmshöjden och Stadsutveckling Öster: www.pitea.se/stadsutvecklingoster