Karin Ruiz ny VD för Peepoople

Det svenska företaget Peepoople har utvecklat den självsanerande och biologiskt nedbrytbara engångstoaletten Peepoo som tar ett helt nytt grepp för att lösa de allvarliga sanitetsproblemen i världens utvecklingsländer. Peepoople står nu inför kommersialisering av produkten och under 2010 kommer Peepoo-toaletten att lanseras i storskaliga pilotprojekt i Kenya och Bangladesh. För att ta företaget in i nästa fas av dess utveckling har Peepoople rekryterat Karin Ruiz som vd.

Karin Ruiz har lång näringslivserfarenhet och en gedigen internationell affärsbakgrund. Hon har tidigare arbetat i ledande befattningar på bland annat Capio, Invest in Sweden Agency, Tetra Pak och Adera och har 15 års erfarenhet av affärsutveckling, marknadsföring, försäljning, företagsledning och affärsuppbyggnad, bland annat från Asien. Dessutom har hon ett genuint intresse för utvecklingsfrågor och fattigdomsbekämpning, och tror mycket på socialt entreprenörskap och företagandets kreativa kraft för att bekämpa sociala problem. Karin har civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi från Chalmers Tekniska Högskola.

- Att få bygga upp ett företag från grunden och samtidigt kunna bidra till att förbättra livsvillkoren för världens fattiga är en stark drivkraft för mig. Jag är övertygad om att Peepooples innovativa och patenterade engångstoalett Peepoo har förutsättningar att bli en ny svensk framgångssaga, säger Peepooples nya vd Karin Ruiz.

- Vi sökte efter en affärsorienterad person med internationell erfarenhet och intresse för utvecklingsfrågor. Karin har rätt bakgrund och vi är mycket glada att hon antog utmaningen, säger Anders Wilhelmson, grundare och majoritetsägare i Peepoople.

Om Peepoople
Peepoople adresserar ett av världens största problem - det faktum att 2,6 miljarder människor i världen saknar tillgång till en toalett. Peepooples mission är att alla människor som så önskar skall ha tillgång till en värdig och hygienisk toalett. Slumområden världen över växer explosionsartat och idag bor över 1 miljard människor i dessa extremt tätbefolkade områden där avsaknaden av sanitetslösningar får mycket allvarliga hälso- och miljömässiga konsekvenser. Varje år dör 1,8 miljoner människor till följd av diarrésjukdomar, varav 90 procent är barn under fem år. Peepoople tar med sin innovativa och patenterade engångstoalett Peepoo ett helt nytt grepp för att lösa sanitetsproblemen i utvecklingsländerna.

Peepoo är en självsanerande engångstoalett i form av en påse som efter användning kan användas som gödsel. Den är tillverkad av biologiskt nedbrytbar plast och innehåller urea som inaktiverar patogenerna (bakterier, virus och parasiter) i fekalierna. Peepoo är en högteknologisk lågkostnadsprodukt som varken kräver initiala investeringar, tillgång till vatten eller fast infrastruktur. Peepoo konceptet är baserat på forskningsresultat från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Upphovsmannen är Anders Wilhelmson, arkitekt och professor på KTH i Stockholm. Peepoople grundades 2006 och har sin bas i Stockholm.

Under 2008-2009 har Peepoople genomfört lyckade fälttester i Kenya, Bangladesh och Indien. Under 2010 kommer Peepoo-toaletten att lanseras i storskaliga pilotprojekt i Kenya och Bangladesh, och den första högkapacitetsproduktionsanläggningen skall börja leverera Peepoos i augusti 2010.

Karin Ruiz, vd Peepoople, kr@peepoople.com, 070-645 78 04
Prof. Anders Wilhelmson, grundare Peepoople, aw@peepoople.com, 070-638 11 91