Pågen investerar 125 miljoner i ny produktionslinje

Pågen investerar 125 miljoner kronor i en ny produktionslinje i Göteborg för att öka kapaciteten och förbättra arbetsmiljön. Satsningen är ett led i Pågens arbete att göra Göteborg till en av sina två huvudstäder.

Pågens nya produktionslinje i Västra Frölunda bakar en vanlig vecka 720000 bröd. Bröden är så kallade styckebröd, alltså mindre bröd som säljs i förpackningar med sex bröd i varje. Investeringen på 125 miljoner kronor är en del i en modernisering av Göteborgsbageriet, som är det bageri Pågen investerat mest i de senaste åren.

- Det här är en av våra största investeringar på många år och en tydlig markering att vi fortsätter vår satsning på bageriet i Västra Frölunda och våra medarbetare där. Vi har nyligen gjort en stor investering i vårt bageri i Malmö och har nu två moderna bagerier som har fått radikalt ökad kapacitet och förbättrad arbetsmiljö, säger Peter Bruun, VD för Pågen.

I den nya produktionslinjen sköter robotar all hantering av grytor och formar. Det sparar tunga lyft för produktionsmedarbetarna. Arbetet med att installera den nya produktionslinjen startade i maj, men lokalerna har renoverats sedan årsskiftet.

I Göteborgsbageriet bakas allt sött bröd från Pågen, till exempel gifflar och kanelbullar. Den nya produktionslinjen är dock anpassad för små matbröd och först ut är nyheten Äntligen Subs. Malmöbageriet bakar alla Pågens övriga matbröd, till exempel Lingongrova och Pågenlimpa.

- Vi har under flera år arbetat med att effektivisera vår produktion och har i dag två väldigt fina bagerier. Göteborg är en av Pågens två huvudstäder och vi kommer att fortsätta satsa här genom både tekniska investeringar och utvecklingsprojekt för våra medarbetare, säger Peter Bruun.

För mer information, kontakta:

Charlotte Hagö, kommunikationschef, Pågen, 040-32 39 53, 0707-41 49 13, charlotte.hago@pagen.se