Pågen Färskbröd inleder samarbete med Koch’s bageri

Tidigare i år startade Pågen sitt sälj- och distributionsbolag Pågen Färskbröd. Sedan dess distribuerar företaget andra tillverkares produkter på Pågens brödbilar. Nu har Pågen Färskbröd tecknat avtal med Koch’s bageri i Skåne. Med start i februari distribuerar Pågen Färskbröd de populära hantverksbakade bröden från Koch’s bageri till butiker i Skåne och södra Halland.

– Vi samarbetar med Koch’s eftersom deras osötade, oskivade bröd är kvalitetsprodukter som ligger i tiden och som dessutom kompletterar vårt eget sortiment till butiken, säger Mikael Carlsson, VD för Pågen Färskbröd.

Koch’s bageri i Skåne startade sin verksamhet på 1960-talet då de äkta makarna Helga och Franz Koch saknade brödet de var vana vid från sina hemländer Tyskland och Österrike. Sedan dess har de bakat osötade bröd med surdeg i sina stenugnar. Idag driver sonen Robert Koch företaget tillsammans med Eric Berntson.

– Vi tror på ett ordentligt lyft när vi nu byter distributionssätt. Vi kommer att nå fler butiker i ett större område än tidigare. Dessutom blir det mer variation på bröden när små aktörer som vi kommer in i butiken, säger Eric Berntson.

Pågen Färskbröd har som mål att utveckla och effektivisera bröddistributionen till butik. Ett sätt är att samarbeta med små lokala aktörer som på så sätt får möjlighet att nå ut till fler butiker och konsumenter. Pågen Färskbröd förhandlar med fler möjliga partners och fler liknande avtal tecknas sannolikt under det kommande året.

För mer information, kontakta:
Mikael Carlsson, VD Pågen Färskbröd, 040-32 36 36, 0704-28 13 16
Eric Berntson, Koch’s bageri i Skåne AB, tel 0705-95 54 49

Pågen AB är Sveriges ledande bageri med en marknadsandel på 35 procent av mjukt bröd. Med ett välkänt varumärke, ett attraktivt sortiment och en effektiv sälj- och serviceorganisation har vi en stark tillväxt i Sverige och övriga Norden. Dessutom en omfattande export med Frankrike som viktigaste marknad. Vi omsätter SEK 2,7 miljarder och har ca 1400 medarbetare. Med livsglädje som vårt uttalade kärnvärde och med omtanke, entusiasm och stolthet som våra bärande ledord – Pågen bakar med kärlek – är vi övertygade om att förverkliga vår vision, att skapa Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag. Läs mer på www.pagen.se.