Pågen Färskbröd börjar distribuera ekologiskt bröd från Saltå Kvarn

Med start i maj är det Pågen Färskbröd som distribuerar Saltå Kvarns ekologiska bröd i Stockholm med omnejd. Samarbetet ger effektivare distribution med ett mer varierat och spännande brödsortiment, samtidigt som det gynnar miljön.

Pågen Färskbröd och Saltå Kvarn har tecknat avtal om ett distributionssamarbete i Storstockholm, Uppsala och Norrtälje. Från och med maj är det Pågen Färskbröd som kör ut Saltå Kvarns bröd till butikerna i området, ett samarbete som bland annat ger positiva miljöeffekter.

– Vi har viss ledig kapacitet i våra bilar och med Saltå Kvarns ekologiska bröd blir vi en komplett brödpartner till dagligvaruhandeln. För oss innebär samarbetet att vi kan erbjuda butikerna ett varierat utbud av bröd som stärker vår produktportfölj. Samdistributionen gynnar miljön och förenklar vardagen för kunderna, i och med att det kommer färre brödbilar till varje butik, säger Mikael Carlsson, VD för Pågen Färskbröd.

– För Saltå Kvarn innebär avtalet att vi får en tätare och effektivare distribution. Konsumenterna får färskare bröd och hittar våra produkter i fler butiker. Vi arbetar intensivt med att minska miljöeffekterna av vår verksamhet och då är det här avtalet ett litet men viktigt steg på vägen. Genom detta samarbete minskar vi antalet transporter motsvarande sju varv runt jorden per år, säger Johan Ununger, VD för Saltå Kvarn.

Sedan tidigare distribuerar Pågen Färskbröd även produkter från Mjälloms Tunnbröd, Koch’s bageri och Sinuhe.

För mer information, kontakta:
Mikael Carlsson, VD Pågen Färskbröd, 040-32 36 36, 0704-28 13 16
Johan Ununger, VD Saltå Kvarn, 08-551 508 00, 0708-306 121

Pågen AB är Sveriges ledande bageri med en marknadsandel på 35 procent av mjukt bröd. Med ett välkänt varumärke, ett attraktivt sortiment och en effektiv sälj- och serviceorganisation har vi en stark tillväxt i Sverige och övriga Norden. Dessutom en omfattande export med Frankrike som viktigaste marknad. Vi omsätter SEK 2,7 miljarder och har ca 1400 medarbetare. Med livsglädje som vårt uttalade kärnvärde och med omtanke, entusiasm och stolthet som våra bärande ledord – Pågen bakar med kärlek – är vi övertygade om att förverkliga vår vision, att skapa Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag.