PackBud ruttoptimerare och konkurrerar med Uber

Godset som går genom PackBuds flöde idag är mestadels större saker, exempelvis möbler, maskiner, pallar, båtar, traktorer samt kontors- och bohagsflyttar. Transportköparna är ofta privatpersoner men fler och fler företag använder tjänsten för att få hjälp med sin transport. Utförare av transporterna är kvalitetssäkrade och av PackBud godkända transport- och flyttföretag.

Ruttoptimeraren, som utvecklas med egna medel samt med stöd från Statliga Energimyndigheten vänder sig till både transportörer och transportköpare. Inom segmentet transportörer finns primärt fristående små och medelstora transport- och flyttföretag som utför transporter på distans. Verktyget ger transportörer möjlighet att ange vilka rutter de ska åka och visar därefter gods längs vägen att kunna plocka med, allt för att uppnå en så bra lastoptimering och därmed miljövinst som möjligt. Utöver att bättre lastoptimering uppnås, bidrar verktyget till en lönsamhetsförbättring då mer gods i lastutrymmet allt som oftast också innebär en bättre ekonomi för transportören.

Transportköparna kommer kunna se var transportörer med ledigt utrymme finns och när rutterna ska köras. Vidare ska transportköpare kunna få bättre överblick över sina transportinköp och i den mån det går, kunna samordna och sambeställa frakter inom sin organisation, allt för att effektivisera både ur ett miljö- och lönsamhetsperspektiv.

PackBud smyglanserade sin Ruttoptimerare på Sveriges största lastbilsmässa Elmia Lastbil under augusti månad. Responsen från besökarna i montern var mycket positiv. Både transportörer, speditörer och lastbilstillverkare var nyfikna på verktyget.

"Vi är på rätt spår i en bransch som står inför många utmaningar, där hållbarhet och effektivisering är några av de stora frågorna. Det värmer i hjärtat att få så god respons från aktörer i branschen, det visar att vi gör rätt saker”, säger Thomas Fogdö, grundare och PackBuds ordförande.

Ruttoptimeraren kommer utöver Elmia-mässan även visas upp på den stora mässan Logistik & Transport i Göteborg den 5-7 november.

"Under året har vi tagit in 2,8 miljoner kronor i kapital och tillsammans med stödet från Energimyndigheten kan vi utveckla, lansera och marknadsföra Ruttoptimeraren i ett första skede. Nästa steg är att ta verktyget till fler marknader. Det här är en process som ska påbörjas under 2019. Vår målsättning är att bli det mest använda ruttoptimerings-systemet för fristående små och medelstora transportföretag som kör på distans i Europa”, säger PackBuds VD Mikael Funa som tillsammans med Thomas Fogdö och Pär Wredendahl är bolagets grundare. Under året har försäljningen i bolaget tagit fart. Under 2018 beräknar man att förmedla transporter för någonstans mellan 6 och 7 miljoner kronor. Om 5 år beräknar grundarna att den siffran ska ligga på minst 100 miljoner kronor på årsbasis.

Kategorier

PackBud är ett nytt, miljövänligt, förenklat sätt att beställa transporter. Samtidigt ökar möjligheten för transportnäringen att söka efter och ta fler transportjobb, vilket leder till optimering av lastutrymmen och besparing av miljön.

Mattias Sjunnesson

Presskontakt VD & Partner +46708455960

Digital marknadsplats för transporter och en smart transportplanerare för åkerier.

Genom appen PackBud kan mindre åkerier digitalisera sin vardag, t.ex. planering av uppdrag. Det gör varje transportörs planerade rutt matchningsbar på PackBud Market, som är en oberoende digital marknadsplats för privatpersoner och företag. Genom att erbjuda ledigt utrymme i redan inplanerade transporter kan PackBud vara med och bidra till en minskning av den totala miljöpåverkan. Så här fungerar tjänsten:

1. Beställaren söker en transport på packbud.com.
2. Sökningen matchas mot anslutna transportörers redan planerade körningar.
3. Beställaren får direkt erbjudanden som matchar efterfrågat behov.
4. Beställaren väljer och betalar önskat transporterbjudande.
5. Frågor och mindre justeringar görs direkt med transportören i PackBud-chatten.
6. Alltid öppet köp.
7. Transportören utför uppdraget enligt överenskommelse.
8. PackBud betalar transportören efter att uppdraget utförts.

PackBud Nordic AB

Bangårdsgatan 13