Skatt på vanliga svenskar ger 28 gånger mer intäkter än skatter på förmögenhet

Skatt på vanliga svenskar ger 28 gånger mer intäkter än skatter på förmögenhet

Skatter på konsumtion och arbetstagarnas löner står för nästan 8 av 10 euro i EU-regeringarnas kassor. Skattesatserna för de rikaste européerna och de största företagen har minskat de senaste årtiondena, medan skatterna på konsumtion och arbete har ökat. Oxfam vill se ett mer progressivt skattesystem, där de som har mest bidrar mer till det gemensamma. Över 300 000 européer har hittills undertecknat en uppmaning till EU att beskatta de rikaste.

Skatter på konsumtion och på arbete, som utgör en större proportion av plånboken för svenska löntagare, ger 28 gånger högre skatteintäkter än skatter på förmögenhet som främst betalas av de allra rikaste, enligt en ny analys från Oxfam. Det går att jämföra med bland annat Spanien, där löntagares skatt står för ungefär 9 gånger mer i skatteintäkter än vad skatten på förmögenhet ger. I Frankrike är det ca 8 gånger mer för löntagare.

– Sverige är ett av länderna i EU där skillnaderna är störst, och Sverige är även ett av de OECD-länder där den ekonomiska ojämlikheten ökat mest de senaste decennierna. De fem rikaste svenskarna äger mer än vad fem miljoner av svenskarna gör tillsammans. Vi vill se en grön förmögenhetsskatt för de allra rikaste, och att pengarna används för att bekämpa ojämlikheten och finansiera den gröna omställningen, säger Rosaline Marbinah, policychef Oxfam Sverige.

En stor andel av människors löner går till inkomst- och konsumtionsskatter. Även om rika individer också betalar skatt på sina arbetsinkomster och sin konsumtion, bidrar de med en mindre andel av sina totala inkomster på grund av andra inkomstkällor, såsom förmögenhet. De som tjänar minst lägger i sin tur generellt störst del av sin disponibla inkomst på konsumtion av nödvändiga varor och tjänster, som mat.

I hela EU står inkomsts- och konsumtionsskatter för 13 gånger högre skatteintäkter än skatter på förmögenhet. År 2022 utgjorde inkomstskatter och konsumtionsskatter som moms nästan 8 av varje 10 euro av de totala skatteintäkterna i EU-länderna, medan skatter på förmögenhet bidrog med mindre än 60 cent för varje 10 euro som samlades in.

År 2022 hade den rikaste 1 procenten en fjärdedel av nettoförmögenheten i EU. De ultrarika – den översta 0,001 procenten, motsvarande ungefär 3 650 individer – såg sin förmögenhet öka med 237 procent, inklusive inflation, mellan 1995 och 2021. Ändå bidrar deras förmögenhet långt mindre till statskassorna än skatter på löner eller konsumtion.

– Vi får ständigt höra att det inte finns tillräckligt med pengar för att förbättra vanliga människors liv eller bekämpa klimatkrisen. Men fakta berättar en annan historia. De ultrarika samlar på sig mer än de kan spendera medan de undviker skatter; och resten av oss bär största delen av skattebördan samtidigt som vi försöker få vardagen att gå ihop. En europeisk förmögenhetsskatt är inte bara brådskande, den är rättvis, säger Rosaline Marbinah

Oxfams analys visar också att de senaste decennierna har skatter för rika individer och företag minskat i EU-länderna, medan skattesatserna för inkomst och konsumtion har ökat.

– I EU liksom i Sverige förvärrar skattesystemet den klyfta som finns mellan rik och fattig. Regeringens besked om skattesänkningar på inkomst kommer främst att gynna höginkomsttagare. Löntagare har ett större behov av välfärden än de rika och de gemensamma samhällstjänsterna fortsätter att urholkas. Om regeringen vill bedriva politik som faktiskt skapar jämlikhet så behöver skatterna för de rikaste i Sverige höjas genom bland annat förmögenhetskatt, arvsskatt samt en mer progressiv och högre marginalskatt”, säger Oxfam Sveriges policychef Rosaline Marbinah.

Baserat på Oxfams rapport “Inequality Inc.” beräknar Oxfam att:

En progressiv förmögenhetsskatt på EU:s multimiljonärer och miljardärer på upp till 5 % skulle kunna generera 286,5 miljarder euro varje år (785 miljoner per dag eller 32,7 miljoner per timme). Detta skulle kunna finansiera mer än tre gånger EU:s sjuåriga biståndsbudget (78,6 miljarder euro).

Oxfam stödjer, tillsammans med politiker, ekonomer som Thomas Piketty och multimiljonärer som Marlene Engelhorn, ett europeiskt medborgarinitiativ för en europeisk förmögenhetsskatt. Det europeiska medborgarinitiativet gör det möjligt för EU-medborgare att uppmana EU-kommissionen att föreslå nya lagstiftningsinitiativ och åtgärder om 1 miljon underskrifter uppnås. Sista dagen för insamlingen av underskrifter är den 9 oktober 2024. Över 300 000 människor har undertecknat fram till den 5 september.

I juli förra året gick G20:s finansministrar med på att samarbeta för att beskatta de ultrarika. Flera organisationer överlämnade namninsamlingar med över 1,5 miljoner underskrifter från människor över hela världen som uppmanar beslutsfattare att beskatta de ultrarika.

Bakgrund:

Oxfams analys bygger på data från Eurostat och Europeiska kommissionen. Data om enskilda EU-länder finns tillgängliga på begäran.

Oxfam Sveriges policychef Rosaline Marbinah, samt Oxfams skatteexpert i EU, Chiara Putaturo, finns tillgängliga för intervjuer och kommentarer.