Fjärrkyla en vinnare i miljömedvetet samhälle

Fjärrkyla är en produkt på frammarsch. Fastighetsaktiebolaget Norrporten såg många fördelar med fjärrkylan när fastigheten Telegrafen 9 i Helsingborg, det gamla Sparbankshuset i folkmun, skulle rustas för framtiden. – Vi valde att installera fjärrkyla av flera anledningar. Det är miljövänligt och flexibelt. Leveransen är säker och fjärrkyla ger ett bra inomhusklimat. Dessutom sparar vi utrymme i fastigheten som vi kan använda till annat, säger Norrportens marknadsområdeschef Ulf Nilsson. Avtalet med energibolaget Öresundskraft löper över tio år. Per Ödman, försäljningschef för fjärrvärme och fjärrkyla på Öresundskraft, säger att intresset för fjärrkyla ökar. Företaget hoppas kunna öka leveranserna i framtiden. – Det känns väldigt positivt att vi fått till stånd det här avtalet med Norrporten, som är en av de stora fastighetsägarna i regionen. Det känns också bra att vi har en kommun som står bakom produkten. Fjärrkyla är en satsning på en god infrastruktur till rimliga priser för invånarna i Helsingborg. Det ger i sin tur en intressant potential ur investerings- och etableringssynpunkt, säger Per Ödman. I tider av ökad miljömedvetenhet har intresset för fjärrkyla ökat över hela Europa. Flera stora städer är på gång med satsningar. – Man renodlar produktionen av kyla till en enda enhet och man strävar efter att plocka bort alla freoner. Det finns många andra fördelar. Drifts- och underhållskostnaderna sjunker markant när man byter från en egen kylmaskin och i stället får fjärrkyla levererad till sig. Tittar man på det tioåriga avtalet med Norrporten så är det indexrelaterat. Därmed får Norrporten en god kontroll över sina kostnader och kan i princip glömma alla tankar på service och underhåll. Fjärrkyla har en tillgänglighet på 99,7 procent och det kan ingen egen kylmaskin svara upp emot. För mer information kontakta: Per Ödman, produkt- och försäljningschef fjärrvärme och fjärrkyla, 070-418 32 43