Gå direkt till innehåll
Traktormekaniker Stefan Hildingsson tipsar om vad du bör tänka på vid en motorrenovering. I Olsson Parts mekartips ger Stefan värdefulla tips för både proffs och entusiaster.

MEKARTIPS — Motorrenovering del 1

Traktormekaniker Stefan Hildingsson tipsar om vad du bör tänka på vid en motorrenovering. Stefan visar på en BM D42, dvs en 4-cylindrig dieselmotor på 4,2 liter som man bl a kan hitta i en Volvo BM 650, men råden går att applicera på de allra flesta motorer. I Olsson Parts mekartips ger han värdefulla tips för både proffs och entusiaster.

Kontrollera skicket
Kontrollera skicket på motorblocket noga innan start så du inte får otrevliga överraskningar under renoveringens gång.

Blås rent i oljekanalerna
Kontrollera oljepumpens kanaler och tätningar samt vevaxeln inklusive ram och vevlager.

Vevlager

• Lämna vevaxeln till verkstad för omslipning om den är sliten och använd överdimensionslager i de nya lagerlägena.
  • Var noga med att vev- och ramlager hamnar på rätt plats och i rätt läge vid montering. På så vis undviker du att vevaxeln nyper.
  • Smörj lagren med motorolja innan montering.

Undvik läckage
Mät in fodren noga. Kontrollera fodrets uppstick och stäm av med tillverkarens specifikation.

Trögt att få i fodret?
Lägg in fodret i frysen, då krymper det lite och blir lättare att få i.

Torra cylinderfoder
Kylvätskan går enbart i motorblockets kylkanal. Extra viktigt att det är ordentligt rent mellan block och cylinder.

Våta cylinderfoder

Fodret är i direktkontakt med kylvätskan.

OBS!
Var noga med samtliga åtdragningsmoment och särskilda procedurer. Är du osäker? Kontrollera i verkstadshandboken.

Se mekartipset IRL på Olsson Parts Youtube-kanal:

Håkan Ekstrand

Anna Carlsson Käck

Make things work

OLSSON PARTS – RESERVDELAR OCH UTRUSTNING SEDAN 1957
Olsson Parts står för erfarenhet, kunskap och kvalitet. Det har vi gjort sedan 1957 när Kaj Olsson grundade företaget. Idag är vi branschledande i Norden och levererar delar och utrustning till både äldre och nyare traktorer, entreprenadmaskiner så som
grävmaskiner, hjullastare och dumpers samt servicedelar till dieselmotorer. Olsson Parts har ett brett och omfattande sortiment till de flesta märken och modeller på marknaden – vi har nära 35 000 olika artiklar i lager – och vi kan det vi säljer.
-------
Olsson Parts stands for experience, knowledge, and quality. We have done so since 1957 when Kaj Olsson established the company. We are now a sector-leader in the Nordic region,
supply parts and equipment for both older and newer tractors, construction machinery such as excavators, wheel loaders, and dumpers, as well as service parts for diesel engines like Volvo Penta and Yanmar. Olsson Parts has a wide and comprehensive range for most brands and models on the market – we have close to 35,000 different items in stock – and we are familiar with the items we´re selling.

Olsson Parts

Slätthultsvägen 12