Gå direkt till innehåll
Volvo BM 7664 - traktorn som inte finns - byggdes av Olsson Parts som ett hemligt projekt under 2015/2016

Den här traktorn finns inte

Traktormärket Volvo BM finns inte längre. Inte som nytillverkad i alla fall eftersom den slutade byggas för nästan fyrtio år sedan. Trots det kan vi fortfarande se denna pålitliga trotjänare oförtrutet rulla på oräkneliga gårdar runt om i Sverige. Uppenbarligen en traktor som fyller sin funktion väl så bra och som fortfarande röner ett stort intresse. Hur skulle en nytillverkad Volvo BM se ut idag...? Olsson Parts, då under bolagsnamnet Olssons i Ellös, tog reda på det.

Artikeln nedan publicerades som pressinformation i samband med att Volvo BM 7664 - traktorn som inte finns - såg dagens ljus för första gången hösten 2016.

"Sedan ett år tillbaka har man jobbat med sitt hemliga projekt att utifrån ett begagnat traktorchassi, egna reservdelar, modern design, yrkeskunskap, entusiasm och en gnutta fantasi, bygga en Volvo BM som den kanske skulle sett ut idag, om tillverkningen inte lagts ner 1985.

Nu är bygget klart och man är redo för provplöjning, innan traktorn ska få komma ut på olika mässor runt om i Europa för att möta andra traktornostalgiker. Något som det finns gott om enligt Albin Carlsson, mekaniker på Olssons i Ellös.

Det hela började som en rolig diskussion en kväll efter en mässa, där någon slängde ur sig frågan hur Volvo BM hade sett ut om den byggts idag.
- Ingen av oss kunde släppa tanken på det, och bara några dagar senare bestämde vi oss. Vi bara måste bygga en modern Volvo BM.

Sagt och gjort. Deadline sattes till samma mässa ett år senare, och så körde man igång.
- Vi utgick ifrån stommen från en begagnad traktor som vi byggde på med delar och formgjöt huven så som vi tänkte att en Volvo BM skulle ha sett ut idag.

Hur bestämde ni utseende och vilka delar som ska vara med?
- Vi pratade mycket under vägen och det liksom växte fram utan att vi behövde ta några beslut för det mesta. Sen pratade vi med ledningen hur vi ville ha det. Ibland gick det lätt och ibland fick vi kämpa, som med det rostfria avgasröret. Det är svindyrt, skrockar killarna i verkstaden, men det är såna detaljer som gör hela skillnaden.

Vad är det roligaste med projektet?
- Att vi kom på det tillsammans och att alla är med och driver det. Så fort idén kom upp, insåg alla att det var ett projekt vi ville genomföra, och vi har lagt väldigt mycket tid på det. Det har hela tiden kommit från oss som jobbat med den, säger Albin. Det är också roligt att vi har kunnat dra nytta av kunnandet här ute på ön, till exempel tagit hjälp av modell byggare och lackerare från båtbranschen.

Var det nån gång ni tvivlade på projektet?
Ja, före sommaren trodde vi inte att vi skulle hinna klart. Då var det trögt. Vi hade jobbat länge med underarbetet och så fick vi inte tag i de delar vi behövde när alla började gå på semester. Då trodde vi inte att vi skulle hinna, men efter sommaren började saker falla på plats och sen har det bara rullat på. Det är svårt att förstå att vi faktiskt är klara med projektet, säger Thomas Karlsson och ser med förundran på den färdiga traktorn.

Till slut; Varför just Volvo BM?
- För att det är kult och att vi tog över ansvaret för reservdelshållningen för Volvo BM för ett antal år sedan. Och så representerar den kvalitet, ingenjörskonst och pålitlighet, precis som vi. Projektet var helt enkelt för kul för att inte genomföra."

FAKTA VOLVO BM 7664

Anna Carlsson Käck

Make things work

OLSSON PARTS – RESERVDELAR OCH UTRUSTNING SEDAN 1957
Olsson Parts står för erfarenhet, kunskap och kvalitet. Det har vi gjort sedan 1957 när Kaj Olsson grundade företaget. Idag är vi branschledande i Norden och levererar delar och utrustning till både äldre och nyare traktorer, entreprenadmaskiner så som
grävmaskiner, hjullastare och dumpers samt servicedelar till dieselmotorer. Olsson Parts har ett brett och omfattande sortiment till de flesta märken och modeller på marknaden – vi har nära 35 000 olika artiklar i lager – och vi kan det vi säljer.
-------
Olsson Parts stands for experience, knowledge, and quality. We have done so since 1957 when Kaj Olsson established the company. We are now a sector-leader in the Nordic region,
supply parts and equipment for both older and newer tractors, construction machinery such as excavators, wheel loaders, and dumpers, as well as service parts for diesel engines like Volvo Penta and Yanmar. Olsson Parts has a wide and comprehensive range for most brands and models on the market – we have close to 35,000 different items in stock – and we are familiar with the items we´re selling.

Olsson Parts

Slätthultsvägen 12