Vägen till miljövänligare hantering av försäkringsersättningar

Vägen till miljövänligare hantering av försäkringsersättningar

Kontaktperson: Sanna Göransson, Marketing Coordinator, Oliver Wyman. E-mail: sanna.goransson@oliverwyman.com

STOCKHOLM, 12 JUNI 2024 - Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), hjälper ledande försäkringsbolag att navigera i övergången till en koldioxidsnål och klimattålig ekonomi och skriver i en ny rapport att minskade utsläpp kan förbättra kundkontakten för försäkringsbolagen.

De flesta försäkringsbolag har fokuserat sina hållbarhetsstrategier på den direkta verksamheten och investeringarna, men allt fler har nu vidgat perspektivet till att även omfatta försäkringar. Endast ett fåtal av de tidiga aktörerna har integrerat hållbarhet i sina skadeprocesser.

Alla försäkringsbolag bör följa deras exempel. I takt med att leverantörskedjan för försäkringsärenden omfattas av standarder för hållbarhetsredovisning, som EU:s direktiv om hållbarhetsredovisning för företag (CSRD) och International Financial Reporting Standards (IFRS S2), måste försäkringsbolagen börja beräkna sina utsläpp från försäkringsärenden - bland andra hållbarhetseffekter - och snabbt utveckla strategier för att minska dem.

Även om det finns betydande utmaningar med att mäta en leverantörskedjas fotavtryck, t.ex. otillräckliga data, utsläppsmodellering och leverantörsengagemang, har försäkringsbolagen tre starka skäl att börja. För det första är skadereglering en viktig drivkraft för ett försäkringsbolags totala miljöavtryck, och en omfattande hållbarhetsstrategi måste inkludera detta. Utsläppen från leverantörskedjan för skadereglering kan vara mer än en storleksordning större än de operativa utsläppen för ett typiskt skadeförsäkringsbolag och kan vara lika betydande för sjukförsäkringsbolag. Dessutom kan skadeprocesser ha en väsentlig inverkan på resursanvändning och föroreningar, som båda uppmärksammas alltmer som en del av den framväxande naturagendan.

För det andra är skadereglering det mest synliga och direkta sättet för ett försäkringsbolag att stödja kundernas hållbarhetsambitioner och visa sin gröna profil. Vår forskning om hur människor värderar företagens hållbarhetsarbete har visat att kunderna sätter större värde på konkreta åtgärder som företaget vidtar för att bli mer hållbart än på de mål och åtaganden som ett företag tillkännager.

Slutligen kräver regelverk och investerare i allt högre grad att försäkringsbolagen fullföljer denna process. Precis som alla andra företag utsätts försäkringsbolagen för ett allt större tryck att mäta och redovisa sina Scope 3-utsläpp. Detta inkluderar leverantörskedjorna för skador - Scope 3, kategori 1 är till exempel inköpta varor och tjänster. I EU krävs detta enligt CSRD. Det gör även IFRS-kravet på klimatinformation, som ett växande antal jurisdiktioner och investerare runt om i världen antar. Investerare förväntar sig nu att företag, inklusive försäkringsbolag, ska redovisa sina Scope 3-utsläpp. Dessutom är perspektivet med hela värdekedjan inte begränsat till klimatet. Andra hållbarhetsfrågor, som skydd av naturen och mänskliga rättigheter, kräver i allt högre grad att hänsyn tas till leverantörskedjan.

"Skadereglering är det mest synliga sättet för ett försäkringsbolag att stödja kundernas hållbarhetsambitioner" - Anthony Bice, Partner, Oliver Wyman

Att bygga en hållbar strategi för skadereglering
Det är nödvändigt att förstå den fulla omfattningen av reklamkedjans fotavtryck, men det är ingen enkel uppgift. Det innebär viktiga metodologiska val om vad som ska inkluderas. Bör utsläpp nedströms efter kontantavveckling läggas till? Det finns också många data- och modelleringsutmaningar när det gäller att uppskatta de utsläpp - eller annan miljöpåverkan - som ingår i material, ersättningsvaror och reparationsaktiviteter.

Dessa utmaningar är inte oöverstigliga. Vi har framgångsrikt arbetat med kunder och använt vår 3D-verksamhet för koldioxidredovisning för att ta fram bottom-up-beräkningar av skadeutsläpp för våra försäkringskunder och identifiera var de huvudsakliga utsläppskällorna finns per bransch, skadetyp, leverantör och material eller aktivitet. Genom att se leverantörskedjan på detta sätt kan försäkringsbolagen skräddarsy sin hållbarhetsstrategi, prioritera de mest väsentliga utsläppsfaktorerna och identifiera de viktigaste leverantörerna att samarbeta med för att åtgärda dem.

Förutom att samarbeta med leverantörer har försäkringsbolagen en rad andra verktyg till sitt förfogande, bland annat att ändra policyspråk, lansera förebyggande tjänster, utveckla nya produkter eller ändra riktlinjer för försäkringar. Ett internt koldioxidpris kan till exempel vara ett effektivt sätt att integrera utsläpp i befintliga upphandlingsprocesser och produktekonomi.

"Vi har framgångsrikt arbetat med kunder och använt vår 3D-verksamhet för koldioxidredovisning för att ta fram bottom-up-beräkningar av skadeståndsanspråkens utsläpp" - Robert Bailey, Partner, Oliver Wyman

Att balansera klimat- och affärspåverkan i skadeprocessen
Den största utmaningen för försäkringsbolagen under denna process är att identifiera strategier som inte bara minskar utsläppen, utan också gör det utan att undergräva kommersiella krav. Koldioxidsnål leverans innebär till exempel ofta användning av dyrare material och processer. Alternativ som att prioritera "reparation framför utbyte" kan misshaga kunder som hellre vill ha en ny vara. Det är därför viktigt att utvärdera val baserat på kostnad och kundupplevelse tillsammans med deras potential att minska utsläppen.

Försäkringsbolagen måste också ta itu med skillnaden mellan vad som driver utsläppen i leverantörskedjan och vad de direkt kan påverka. I en typisk leverantörskedja för skadeförsäkringar som omfattar reparation av fordon och byggnader är det material i tidigare led, som stål, cement och glas, som till stor del driver utsläppen. Försäkringsbolagen har begränsade möjligheter att påverka dessa leverantörskedjor. Och även om de har stort inflytande över direkta leverantörer som karosseriverkstäder, byggnätverk och skadereglerare, har de mindre inflytande över materialtillverkare och tillverkare av originalutrustning (OEM).

"När det görs på rätt sätt kan en hållbar leveranskedja ha en mätbar inverkan och erbjuda möjligheten att anpassa sig till företagets bredare hållbarhetsambitioner" - Kerry Adams-Strump, Partner, Oliver Wyman

För att komma till rätta med dessa utsläpp krävs samarbete med andra för att bygga upp nya allianser och ekosystem på olika marknader. Motorförsäkringsbolag kan till exempel samarbeta med branschorganisationer, reparationsnätverk, reservdelsleverantörer, OEM-företag och regeringar för att utveckla hållbara reparationsstandarder, öka utbudet av delar med lägre utsläpp och bygga upp cirkulära leveranskedjor för renoverade komponenter.

Trots att det kan vara en utmanande resa kan skapandet av en hållbar leverantörskedja ha en mätbar inverkan. När processen görs på rätt sätt får försäkringsbolagen möjlighet att anpassa skaderegleringsprocesserna till företagets bredare hållbarhetsambitioner, engagera kunderna och skapa differentiering i branschen.

Läs och ladda ned orginalartikeln här.

Författare: Robert Bailey, Anthony Bice, och Kerry Adams-Strump