Daniel Larsson, VD på Odevo

Odevo blir SaaS-leverantör till JM

Odevo, den internationella aktören som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder, har ingått avtal med JM som kommer licensiera Odevos egenutvecklade plattform i förvaltningen av sina kunder, med både bostadsrätter och hyresrätter. Det innebär att fyra svenska förvaltare och därmed en tredjedel av Sveriges bostadsrätter, dvs 500 000 boenden, kommer vara anslutna till Odevos plattform.

Privata bostäder är världens största tillgångsslag och är ofta den största investeringen en privatperson gör under sitt liv. Ändå är det en bransch som ofta ligger långt efter gällande digitalisering och ibland även när det gäller fokus på kunderna. Odevo är en internationell snabbväxande aktör med en omsättning på 1,5 miljarder kronor som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder, bland annat som SaaS-leverantör av den egenutvecklade plattformen för förvaltning av bostäder.

Nu meddelar Odevo att bolaget blir SaaS-leverantör till JM som kommer använda plattformen i syfte att digitalisera och förenkla förvaltningen, både för kunder och medarbetare.

”Vi väljer att licensiera Odevos plattform eftersom vi bedömer att det kommer tillföra kundvärde. Det interna arbetet med den ekonomiska förvaltningen kommer bli mer stimulerande och effektivare. Det tror vi bidrar till en bättre kundupplevelse och ökat kundvärde”, säger Niklas Dahlstedt, VD på JM@home.

JM blir den fjärde bostadsförvaltaren att ansluta till plattformen efter Nabo, SBC och Riksbyggen. Affären innebär att totalt 8 500 av Sveriges totalt ca 29 000 bostadsrättsföreningar kommer vara anslutna till plattformen i början av 2023. Det motsvarar 500 000 boenden vilket betyder att ca en tredjedel av Sveriges bostadsrätter förvaltas i Odevos plattform.

”Vi är väldigt glada över att JM valt Odevos plattform för sin förvaltning. Vår ambition är att utveckla hur framtidens förvaltning av fastigheter och bostäder förenklas genom digitalisering och därmed förändra branschen i grunden. Att vi utökar vår roll som systemleverantör för den svenska marknaden är ett kvitto på att vi är ett steg närmare våra högt satta ambitioner att skapa en standard för den svenska marknaden.”, säger Daniel Larsson, VD för Odevo.

JMs kunder och medarbetare kommer börja använda plattformen den första januari 2023 och arbetet med att förbereda det har redan påbörjats, t.ex. genom att Odevo utvecklar en separat miljö av plattformen.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Larsson, VD Odevo
tel: +46 736404211
mail: daniel.larsson@odevo.com

Privata bostäder är världens största tillgångsslag och är oftast den största investeringen en privatperson gör under sitt liv. Ändå är det en bransch som ligger långt efter gällande både den digitala utvecklingen men också när det gäller fokus på kunderna, inte minst inom det finansiella området.

Odevo lanserades i mars 2022 och är en internationell snabbväxande aktör som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder, bland annat genom den egenutvecklade techplattformen.

Odevokoncernen består av totalt ca 1 400 medarbetare och har en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor. Den genomsnittliga tillväxten mellan 2019 och 2021 var 135% per år varav ca 15% utgjorde organisk tillväxt under 2021. Odevo planerar att fortsätta växa kraftigt genom både organisk tillväxt och att fler bolag ansluter sig både inom Europa men också på andra kontinenter.

Daniel Larsson

Presskontakt VD +46736404211

Internationell aktör som utmanar branschen för förvaltning av bostäder och fastigheter

Odevo lanserades i mars 2022 och är en internationell snabbväxande aktör som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder. Fundamentet till koncernen skapades 2019 genom bildandet av Nabo samt förvärvet av SBC och sedan dess har gruppen växt till en ledande internationell aktör.

Bolagen som idag ingår i Odevo erbjuder tjänster till boende och fastighetsägare supporterade av Odevos egenutvecklade plattform. Den egenutvecklade tech-plattformen automatiserar och förenklar manuella processer i förvaltningen av bostadsrättsföreningar och täcker alla delar av en fastighets behov. Plattformen används av bolagen som ingår i Odevo. Odevo agerar även SaaS-leverantör till bolag utanför gruppen.

Odevo är idag verksamt i Sverige, Finland och Storbritannien. Expansion till fler marknader framöver är att vänta.

Odevo

Hammarbybacken 31