OBOS Kärnhem tillsätter Viktor Pilemyr som Ekonomichef

Viktor Pilemyr har utsetts som ny Ekonomichef i bolaget OBOS Kärnhem. Han har tidigare arbetat som Ekonomi- och IT-chef på Trivselhus.

Viktor har tidigare också innehaft roller som revisor på KPMG och Business Controller på Södra.

- OBOS tar en allt starkare position på den svenska bostadsmarknaden. Viktors bakgrund med erfarenhet av transaktioner och finansiering från flera bolag i bostadsbranschen gör honom till en nyckelrekrytering för fortsatt tillväxt och vi välkomnar honom till oss, säger Malin Svensson, VD för OBOS Kärnhem.

Under 2020 sålde OBOS-koncernen 3 262 bostäder, varav 1 516 i Sverige. OBOS Kärnhem är ett dotterbolag i koncernen, inriktat på nyproduktion av bostäder på tillväxtorter i Sverige, och systerbolag till OBOS Sverige och OBOS Nya Hem. I bolagets portfölj med kommande projekt återfinns bland annat 107 bostäder i Brunnshög, Lund, 80 bostäder i Pedagogen Park, Mölndal, 70 bostäder på Stationsområde i Växjö, 90 bostäder i Rosendal Uppsala, 100 bostäder i Vega Haninge och över 200 bostäder i Sandbyhof Norrköping.

- Att få bli del av en koncern som har mandat och storlek att takta upp i utmanande tider är givetvis stimulerande. Jag ser fram emot att få bidra till att säkra en fortsatt stabil och lönsam tillväxt i bolaget, säger Viktor Pilemyr.

Viktor tillträdde i sin tjänst den 6 april 2021 och ingår sedan dess i ledningsgruppen för OBOS Kärnhem, med placering i Växjö.

OBOS satsning i Sverige

Norska OBOS, med över 500 000 medlemmar i Norge, öppnade 30 november 2020 sitt medlemsprogram i Sverige. OBOS offentliggjorde samtidigt höga tillväxtambitioner i Sverige, med ett särskilt fokus på de tre storstadsregionerna, och att 20 procent av bostäderna i framtiden ska erbjudas genom alternativa boköpsmodeller. Sedan medlemsprogrammet öppnade har närmare 8 000 svenska medlemmar anslutit sig.

Malin Svensson, VD OBOS Kärnhem

Malin.svensson@oboskarnhem.se

Gry Marstrander, Direktör ekonomi och analys – Division Bostadsutveckling OBOS

gry.marstrander@obos.no

Om OBOS

Medlemsägda OBOS är en av Sveriges största bostadsutvecklare och ägs av sina 500 000 medlemmar i Norge och Sverige. OBOS grundades i Oslo 1929, inspirerad av den svenska kooperativa modellen för bostadsutveckling. OBOS erbjuder bostäder för alla livets faser i form av villor, kedjehus och flerbostadshus, i städer och på landsbygden.

OBOS verkar i Sverige genom varumärkena OBOS, SmålandsVillan och Myresjöhus. Koncernen har omkring 2 500 anställda, varav knappt 1 000 i Sverige i dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem.

Tack vare en kommersiellt framgångsrik styrning av verksamheten har OBOS byggt en stark finansiell ställning där vinsterna investeras i fler bostäder. OBOS är en ledande aktör inom industriellt och hållbart byggande i trä och bygger platsbyggda flerbostadshus i Sveriges större städer.

2020 sålde OBOS 3 262 bostäder, varav 1 516 i Sverige i 152 av landets kommuner. OBOS har höga tillväxtambitioner i Sverige och målet är att 20 procent av bostäderna ska erbjudas genom alternativa boköpsmodeller för att ge fler möjligheten att äga sitt boende – på så vis bidrar OBOS till en hållbar samhällsutveckling.

www.obos.se
www.oboskarnhem.se