Kommande hotell på Göteborg Landvetter Airport som färdigställs vid årsskiftet 2020/2021. Foto Wingårdhs Arkitekter.

Nordier rådgivare när Swedavia avyttrar kommande hotellfastighet på Göteborg Landvetter Airport till Midstar

Swedavia säljer fastigheten på Göteborg Landvetter Airport där det kommande hotellet är under uppförande till Midstar Fastigheter AB. Hotellet, som planeras stå klart att tas i bruk vid årsskiftet 2020/2021, är beläget i direkt anslutning till flygplatsterminalen. Hotellet omfattar 222 rum, konferensavdelning, restaurang samt en gym- och relaxavdelning fördelat på ca 10 000 kvm och 7 våningar. Överlåtelsen sker i linje med Swedavias fastslagna strategi att skapa och realisera värden för återinvesteringar i flygplatsernas konkurrenskraft.

Hotellet, som kommer att ligga i direkt anslutning till terminalen och framtida tågstation, är en del av den terminalnära stadsutveckling med goda kommunikationer, nya hotell, service, co-workingkontor etc. som nu växer fram runt flygplatsen.

Scandic Hotels kommer att driva det nya hotellet enligt ett 20-årigt hyresavtal. Fastigheten planeras miljöcertifieras med Breeam Very Good.

Nordier Property Advisors var säljarens rådgivare i affären.

”Intresset för projektet har varit mycket stort både från nationella och internationella aktörer vilket understryker styrkan för väl utformade fastigheter i hotellsegmentet”.

- Olof Rotbring, Projektledare & Partner, Pegah Abedini, Projektledare, Transaktion,
Nordier Property Advisors