Sydafrika nästa anhalt för Västerbottensost på export

I dagarna lämnar den första leveransen av Västerbottensost Sverige med destination Sydafrika. Det är första gången någonsin som osten kommer att säljas i Afrika.
- Allt talar för att detta bara är första steget mot en ökad export av den mytomspunna nationalklenoden från Västerbotten, säger Bo Rasmusson, vd för Norrmejerier.

Ursprung och autenticitet är en global trend och det finns ett ökat intresse för svenska livsmedel med tydligt ursprung och historik.

- Vi har fortfarande svårt att tillgodose marknader utanför Sverige med Västerbottensost. Men efter att ha gjort investeringar i mejeriet i Burträsk har vi nu ökat produktionen så att vi ska kunna möta den stigande efterfrågan, säger Bo Rasmussen.

Thomas Lindgren, med förflutet i den svenska livsmedelsbranchen, kontaktade Norrmejerier för att få möjlighet att sälja Västerbottensost i Sydafrika via egna företaget Cuisine of Sweden.

- Vi marknadsför och säljer unika svenska livsmedel i Sydafrika. Ikonen Västerbottensost är ett strålande exempel på ett sådant, så det känns extra roligt nu när vi får ner de första ostarna hit säger Thomas Lindgren.

Till att börja med kommer Västerbottensost att finnas på restauranger, vingårdar och i ostbutiker. Men även större handelskedjor i Johannesburg och Kapstaden har visat intresse.

- Att det blev just Sydafrika, förklarar Thomas, beror främst på min personliga koppling till landet. En av mina söner bor där. Sverige har gott rykte i Sydafrika och många svenska produkter får hög acceptans bland konsumenter här. Därför tror vi starkt på Sydafrika som en möjlig tillväxtmarknad för högkvalitativa svenska livsmedel som t ex Västerbottensost. Men vi vill givetvis arbeta med fler livsmedel och producenter nu när logistik, marknads- och säljbearbetning finns på plats i Sydafrika.

Få ostvarumärken är lika populära som Västerbottensost och faktum är att efterfrågan ofta överstiger tillgången även inom Sveriges gränser. Att öka produktionen betydligt skulle göra många glada men osten kan idag bara tillverkas i det lilla mejeriet i Burträsk. En av förklaringarna till detta är att den unika husfloran som gör en Västerbottensost till en Västerbottensost endast finns i Burträsk mejeri.

Norrmejerier Ek. Förening är Sveriges nordligaste mejeriförening. Vi förädlar årligen ca 185 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi äger också unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 900 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, har ca 450 årsanställda och omsätter ca 1,6 miljarder kronor per år.

För mer information kontakta:
Bo Rasmussen, vd

För mer information om Västerbottensost, se www.vasterbottensost.com

Cuisine of Sweden (Pty) Ltd i Sydafrika är ett helägt svenskt företag som arbetar med att bygga upp en marknad för högkvalitativa livsmedel, tillsammans med lokala distributörer i Sydafrika. Detta främst inom Food Service, men även mot detaljhandeln. Företaget har sitt säte i Stellenbosch, Sydafrika.

För mer information kontakta :
Thomas Lindgren