Seger för Norsjö Volleyboll när Norrmejerierstipendiet delades ut

Seger för Norsjö Volleyboll när Norrmejerierstipendiet delades ut

Idag korades årets två Norrmejerierstipendiater vid en prisceremoni i Umeå. Det blev Norsjö Volleyboll från Västerbotten tillsammans med Rönngården demensboende från Norrbotten som fick flest röster när allmänheten utsåg de vinnande bidragen. Stipendierna som delades ut av Landshövdingen i Västerbotten, Chris Heister, är på 25 000 kronor vardera och tilldelas personer eller projekt som bidragit till något gott för Norrland. Totalt var det 2092 personer som deltog i omröstningen.

Juryns motivering:
Elitidrott idag handlar väldigt mycket om pengar. Men något man aldrig kan köpa för pengar är hjärta och engagemang. Med 4000 invånare visar Norsjö Volleyboll att man kan driva en framgångsrik elitsatsning, tillsammans med en bred ungdomsverksamhet, om alla drar åt samma håll.

- Med Norrmejerierstipendiet vill vi göra något gott för Norrland genom att lyfta fram personer eller projekt som gjort något bra för regionen. Engagemanget har i år överträffat alla förväntningar, både vad det gäller antal nomineringar och alla som röstat på sina favoriter. Detta visar verkligen att Norrland sprudlar av begåvade och engagerade människor, säger Victoria Lundqvist, chef lokalmarknad på Norrmejerier.

Norsjö Volleyboll har som övergripande mål att erbjuda alla barn och ungdomar, oavsett kön, etnicitet och handikapp, möjligheten att spela volleyboll i klubben och känna att det är roligt. Samtidigt har man målet att vara bland de fyra bästa lagen i Sverige. Denna satsning på bredd är idag ganska sällsynt i Idrotts-Sverige - och helt unik för mindre orter som Norsjö. På detta sätt är Norsjö Volleyboll ett föredöme för andra små kommuner och visar att allt är möjligt.

Nomineringsförfarandet gick till så att fem bidrag från Norrbotten och fem bidrag från Västerbotten valdes ut av en jury och lades upp på Norrmejeriers hemsida. Därefter har allmänheten fått rösta fram de två vinnande bidragen.

Juryn bestod av personer med bakgrund inom näringsliv, sport, kultur och entreprenörskap. I år deltog Karin Bodin, VD Polarbröd, Jessica Wennberg, sportchef VK, Anna-Lena Lundmark, kulturchef Skellefteå, Patrik Boström, kulturredaktör NSD, Victoria Lundqvist, marknadsansvarig lokalprodukter på Norrmejerier.

Lite kortfakta om stipendiet
Norrmejerierstipendiet startades 1987 som ett initiativ för att stödja unga eldsjälar i Norrland. Idag kan alla åldrar söka stipendiet. Kravet är att man ska ha bidragit till något gott för Norrland. Det kan vara genom något som tar tillvara de norrländska förutsättningarna och som får stor uppmärksamhet, men framförallt något som gör norrlänningarna stolta. Två stipendiater får varje år dela på 50 000 kronor. Hittills har 66 stipendier delats ut och bland tidigare vinnare finns några av Sveriges duktigaste förmågor, exempelvis Anja Pärsson, Hanna Ljungberg och Jens Byggmark. Årets bidrag spände över många olika områden; från idrott, dans, sång, film, företagande till turism.

Kontaktuppgifter till vinnarna:
Åsa Andersson, Norsjö Volleyboll

Vid frågor kontakta:
Victoria Lundqvist, chef lokalmarknad
E-post victoria.lundqvist@norrmejerier.se

För högupplösta bilder: (fotograf Andreas Nilsson)