Norrmejerier sänker avräkningspriset med 10 öre

Norrmejerier Ek. Förening visar för perioden januari till och med september 2008 på ett resultat på - 7 miljoner kronor. Ett resultat som trots minustecknet är positivt, om man jämför med branschen som helhet. Den sänkning som nu görs av avräkningspriset till mjölkbonden är betydligt lägre än den övriga mejeriföreningar tvingats göra, något man tackar den norrländska konsumenten för.

- Det finns en stark efterfrågan på lokalt producerade livsmedel i Norr- och Västerbotten. Men trots konsumenternas aktiva val och ett hårt arbete med att minska våra driftskostnader kan vi ändå inte undvika en sänkning av ersättningen till mjölkbonden säger Norrmejeriers vd, Bo Rasmussen. Det är mycket tråkigt att behöva sänka avräkningspriset när våra bönders ekonomi är så hårt ansträngda.

Antalet aktiva mjölkleverantörer har minskat med 25 under året och Norrmejeriers mjölkinvägning är oförändrad i jämförelse med i fjol.

- Med tanke på den lågkonjunktur vi går in i, med osäkerheten på räntemarknaden och höga foder- och energikostnader är det förståeligt att man är försiktig med nyinvesteringar, säger Herbert Nyman, Norrmejeriers ordförande. Det är viktigt att vi kan ge mjölkbonden en rimlig ersättning för sitt arbete, annars minskar produktionen av mjölk i Norrland.

För mera information kontakta:

Bo Rasmussen, vd

090 - 18 29 15 eller 070 - 647 50 03